Läslusten som falnade

Igår kväll läste jag ut årets tionde bok, Parfymsamlaren av Kathleen Tessaro. Den var bra och snabbläst. Direkt öppnade jag nummer elva, Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov, och stängde den efter tre sidor. Tog en annan, Fördelarna med en kollaps av Jonathan Tropper, och läste två kapitel.

Imorse, när jag skulle ta en ny pendlingsbok, ratade jag båda två och stirrade stint på den överfulla bokhyllan innan jag till slut grep en oläst Mhairi McFarlane i bokhyllan.

Detta fenomen, att pendla mellan läslust och total läsdöd, beror väl delvis på en bookhangover från Parfymsamlaren, men kom igen! Orkar inte. Vill bara kunna greppa en bok och läsa. Hur gör folk som får lässvackor som varar i flera månader, kanske år??  Får se om McFarlane kan få mig på läshumör igen …

Kommentera

