Lyxig lästid

Läste igår ut två böcker och påbörjade en tredje. Det kändes väldigt lyxigt att ha tiden till det och samtidigt väldigt bra eftersom jag fick kryssat av ytterligare en punkt på årets Kaosutmaning. 😊 För mig är det dock en lyx att ha tid att laga mat, så … lästid är extra lyxigt! 

Läste först ut Champagne på skånska av Monika Carnehult, Lillemor Bruce och Johanna Holm. Den har jag velat läsa länge, men det blev lite av en besvikelse. Den blev lite för platt och endimensionell med karaktärer som inte är tillräckligt utvecklade. Väldigt förutsägbar. Sen kan man diskutera om delar av historien är som den är pga genren. Tänk chick lit/feel good. Gillade dock att den utspelade sig i Lund, min hemstad.

Sedan läste jag ut Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad. En kort bok (250 sidor) om hur svensk-kurdiske Amàr blir bortgift med sin kusin när han besöker sin fars familj i Kurdistan en sommar. Men som 19-åring är detta knappast vad Amàr hade tänkt sig, och i hederskulturen tar man inte bara ut en skilsmässa hursomhelst … En läskigt aktuell bok från 2011. Inte världens bästa skrivande, men rörande historia. 

Nu tar jag mig långsamt igenom Therese Bohmans Den drunknade. 170 sidors njutning. 😊

Kommentera

