En smakebit på søndag: Cyankalium och champagne

Glad tredje advent, allihop! Hoppas att ni får en riktigt trevlig söndag så här två veckor före jul. 🙂 Själv ska jag hyra ett släp och sticka till IKEA och äntligen köpa den soffa och de bokhyllor jag vill ha. Sakta kommer alla saker i lägenheten på plats …

tredje-advent

Jag håller på att tokläsa böcker just nu, allt för att hinna upp i 100 böcker före nyår. Just nu lyssnar jag på nummer 89 (Stora små lögner av Liane Moriarty) och läser nummer 90 (Cyankalium och champagne av Agatha Christie. Eftersom det är söndag är det dags för en smakbit. Jag har inte medverkat på ett tag, för mina söndagar har varit kaotiska, men nu är det dags igen.

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199

En smakebit på søndag presenteras av norska bokbloggen Flukten fra virkelighetenDu får gärna själv lämna en smakbit, enda regeln är inga spoilers!

17833653Jag tänkte lämna en smakbit ur Cyankalium och champagne av Agatha Christie. Den går under två olika originaltitlar, Sparkling Cyanide och Remembered Death. Den ingår inte heller i någon av Miss Marple- eller Poirot-serierna, men innehåller Colonel Race, som inte längre jobbar i armén utan för MI5. Den här boken är min första Agatha Christie-bok på väldigt, väldigt länge, och är en del av årets Kaosutmaning.

Boken kretsar kring ett förmodat självmord av Rosemary Barton, men så kommer sällskapet runt Rosemary fram till att hon omöjligt kan ha begått självmord … men blev hon då mördad?

Smakbiten kommer från sida 7, kapitel 1:

Iris Marle tänkte på sin syster Rosemary.

Under nästan ett helt år hade hon avsiktligt försökt att skjuta undan tanken på Rosemary. Hon hade inte velat minnas. Det var alltför pinsamt – alltför ohyggligt!

Det blå ansiktet, de krampaktigt krökta fingrarna – cyankaliumförgiftning.

Kontrasten mellan detta och föregående dags glada, vackra Rosemary … Nå, kanske inte precis glada.

Spännande värre! 🙂 Trevlig söndag allihop!

One thought on “En smakebit på søndag: Cyankalium och champagne

Kommentera

