När det lider mot jul: böckerna

Just nu läser jag som en dåre för att hinna med alla 14 böckerna i månadens läsmaraton för att få upp i 100 böcker för 2016. Jag är just nu på nummer 88-90, så tre på gång samtidigt. Två inbundna, en ljudbok. Ljudboken är underbar när man packar upp en lägenhet eller är på resa, men inget slår en fysisk bok, varje sig den är inbunden eller pocket.

Ni skulle se mitt pocketexemplar av Boktjuven. Det är så kantstött och slitet att jag nästan skäms. Knäckt rygg. Hundöron. Trasigt omslag. Älskad och använd. (Och jag som brukar vara så noggrann med mina böcker!) Men det innebär också att årets Kaosutmaning är avklarad!

Än så länge har jag inte fått upp några bokhyllor, men det blir väl helgens (eller möjligtvis nästa veckas) mål. Måste mäta för att se om jag får plats med så många 80-Billy-hyllor som jag vill ha. Eventuellt blir det en 40 och en 80 istället för två 80, men kanske man kan förpassa DVD-hyllorna någon annanstans än just tillsammans med bokhyllorna? Nästan säkert är att min låga 80-Billy får flytta upp på vinden och agera hållare till böcker som inte används så mycket …

Men vi måste prata julläsning! Nu när jag försöker komma upp i 100 böcker har jag fått planera lite för att få månadens återstående 24 (25?) dagar att gå ihop med läsningen. Det blir tufft, men då är det skönt att jag är nästan helt ledig mellan 19-31 december, så där är massvis med lästid!

Men här är de 10 böckerna som jag SKA ha läst i jul (de andra 4 är 1 avslutad, en snart klar och 2 påbörjade):

  1. Village Christmas – Miss Read (format: minipocket)
  2. A Christmas Carol – Charles Dickens (format: pocket)
  3. Julkatten – Inga-Karin Eriksson och Robert Westall (format: inbunden)
  4. Julmysteriet – Jostein Gaarder (format: inbunden)
  5. Enda vägen – Anna Jakobsson Lund (format: inbunden, 2016)
  6. En enda risk – Simona Ahrnstedt (format: inbunden, 2016)
  7. Dödligt dubbelspel – Susanne Ahlenius (format: inbunden, 2016)
  8. All the bright places – Jennifer Niven (format: pocket)
  9. A Torch in the Night – Sabaa Tahir (format: inbunden)
  10. Fantastic Beasts and where to find them, the original screenplay – J K Rowling (format: inbunden, 2016)

Känns ganska överkomligt, eftersom där är mycket på svenska, de första 4 är korta och Fantastic Beasts är ju ett manus så det tar inte jättelång tid. Där vill jag dock gärna se filmen först, så det kan ju bli ett problem … 😉

Har ni några bestämda böcker som ni vill läsa i december?

Kommentera

