Regnrusk och fredag

Jag älskar regn. Älskar ljudet, lukten, känslan när ett varmt sommarregn slår mot armarna och man hellre vill stå kvar i regnet än ta skydd. Att sitta inne en hel dag och se regnet slå mot rutorna medan man själv dricker te och läser en god bok.

Men att vakna i regnrusk och se hur det ligger som en tjock matta över stan med grå moln var man än ser, DET är inte lika kul. Är så avundsjuk på de delar av landet som har snö! (Även om alla mina vinterkläder fortfarande är nerpackade i lådor.) Tursamt nog ska jag inte så mycket idag. Jag fick oväntat en ledig dag (jobbar 19-21, inte så ansträngande precis 😉 ) och tänkte använda den förnuftigt. Flyttar ju snart och sitter och dagdrömmer lite om bokhyllor, soffor och sängar …

Så det blir lite läsande (Björnstad/Backman), lite lyssnande (jag har Min fantastiska väninna/Ferrante i lurarna just nu, samt några poddar) och lite skrivande (Nanowrimo). Ligger än så länge preciiiiiis där jag måste ligga varje dag för att inte hamna under, men det där med 1667 ord om dagen vet jag inte … I dag får jag lägga på ett kol och skriva lite extra. Men jag skriver i alla fall varje dag!

Men det blir också en lunchrunda med hunden, en snabbtur till biblioteket för att hämta ut en bok (Toner i natten, here I come!) och sen vidare till gymmet. Jag har inte tränat på en vecka, känner mig förlegad. Så det är bara att packa in sig i regnkläder och stövlar och ta på vattenfast mascara och sen ut.

Påverkas förresten någon annans hud av kylan? Att jag blir torr i ansiktet, det kan jag ändå acceptera eftersom jag använder mycket scensmink som påverkar huden, men mina händer! Jag hade atopiskt eksem som barn men jag undrar om det inte har kommit tillbaka i vuxen ålder. Det kliar som fan, i alla fall! Det har ju att göra med den låga luftfuktigheten på vintern och ska motverkas med feta krämer. Men hur hanterar ni kroniskt torra händer under hösten och vintern?

Hoppas att ni får en fin fredag!

Kommentera

