En smakebit på søndag: Vara Frank

Jag har en långsam söndag dag, innan eftermiddagen exploderar i jobb och sånglycka. Verdis requiem är underbar musik. Det ligger fina versioner på Spotify om ni inte har hört verket någon gång. (Mitt Spotify-konto tipsade mig just om julmusik. I oktober. Jisses. I morgon är det två månader till julafton, bara så att ni vet. Men jag längtar till mina jul-jazzskivor.)

Jag läser just nu i Peo Bengtssons Vara Frank samtidigt som jag parallellt läser Björnstad av Fredrik Backman och Djupa Ro av Lisa Bjärbo. Kommer liksom ingenstans i någon av dem, men jag har lovat mig själv att ta ett tag i läsandet efter i eftermiddag och komma framåt i speciellt Björnstad och eventuellt avsluta Vara Frank som jag har kommit längst i.

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199

Söndagar betyder som vanligt att det är dags för en smakebit. Gå gärna in på Flukten fra virkeligheten för att hitta fler smakbitar och för att lämna en länk till din egen. Enda regeln är inga spoilers

Det är också Vara Frank av Peo Bengtsson som jag tänkte tipsa om idag. Den kom ut 2016 på Massolit förlag och är Bengtssons fjärde roman. Detta blir min bok nummer 75 för i år.

Smakbiten kommer från sida 192:

Vilka är dessa människor som har varit mina föräldrar? Det känns inte som om jag känner någon av dem längre. Men mamma slår ifrån sig mitt ogillande.

”Du som är kock”, säger mamma. ”Har du något bra recept på moralkakor? Jag behöver ett som är uppdaterat med de senaste ingredienserna.”

Hon begär inte att jag ska förstå. Bara att jag inte ska döma. Mamma vill lämna ämnet och kontrar med att fråga om mitt liv istället.

var_fnk_12942

Nu ska jag hoppa i duschen och börja förbereda mig inför eftermiddagens drabbning. Trevlig söndag allihop!

10 thoughts on “En smakebit på søndag: Vara Frank

  1. astridterese skriver:

    Jeg liker Fredrik Backmans bøker. Er det en ny den du leser?
    Jeg leser også flere bøker samtidig. Det går helt fint, men jeg kan også oppleve at en ikke kommer noen vei med noen av dem. Da bruker jeg lese om igjen en bok jeg virkelig liker, det får fart på lesegleden min 🙂 Ha en riktig fin søndag!

Kommentera

