Födelsedag + En smakebit på søndag

Idag blir jag 28 år gammal! Jag är dessutom född på en söndag, så jag är verkligen ”i fas” med mig själv. 😉tumblr_mok50evruc1rw2tq0o1_500

Födelsedagen firas med ledig dag (inte en självklarhet i mitt yrke), skitväder (regn och grå himmel), nybakade bullar och familjemys. Vi firar inte direkt i min familj, och med tanke på hur mycket vi alla flänger runt är det skönt att inte göra något speciellt idag. Min födelsedagspresent till mig själv är att jag ska på en timmes massage imorgon. 🙂 Av familjen fick jag inredningsprylar och en hushållsapparat från Bosch, vilket tas tacksamt emot nu när jag snart ska flytta igen. (1 december – nedräkningen kan börja!)

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199Så när det nu är söndag är det ju dessutom dags för en smakbit! Fler smakbitar hittar ni som vanligt hos Flukten fra virkeligheten, och där kan ni också lämna länkar till era egna. Enda regeln är inga spoilers

Men vad gör man på en ledig dag – jo, läser! Just nu läser jag Fredrik Backmans senaste roman, Björnstad, som tydligen är första boken i en dsc_0882_57dc0f919606ee09dc255a32serie. Än så länge har jag bara kommit 100 sidor in, men det märks tydligt att det här är en annan typ av bok än de som Backman skriver i vanliga fall. Den är mycket mer allvarlig i tonen och Backman använder sig av en allvetande berättarröst väldigt ofta. Det introduceras hela tiden nya personer, vilket gör det rörigt men jag har en känsla av att det här kommer att bli riktigt, riktigt bra.

Björnstad är alltså en riktigt bra bok. Den har också vad som mycket väl kan vara årets bästa öppningsfras (citat från sida 7):

Sent en kväll i slutet av mars tog en tonåring ett dubbelpipigt hagelgevär i handen, gick rakt ut i skogen, satte vapnet mot en människas panna och tryckte av.

Det här är historierna om hur vi hamnade där.

Alltså – hur spännande låter inte det där??

Nu ska jag gå och lägga mig och läsa lite! Årets födelsedag är avklarad och det känns ganska bra, faktiskt. 🙂

 

4 thoughts on “Födelsedag + En smakebit på søndag

Kommentera

