En smakebit på søndag : Det kommer alltid en ny himmel

Såhär en tidig söndagseftermiddag innan jag ska till jobbet sitter jag vid datorn och dricker  kaffe medan jag scrollar igenom mitt bloggflöde. Ni verkar ha så roligt på bokmässan, allihop! Jag blir ganska avundsjuk, måste jag erkänna. Men om något år är det min tur, och då ska jag unna mig alla fyra dagarna i Göteborg och verkligen mingla runt. Det är nästan inte roligt att titta på Instagram längre, för alla – verkligen ALLA – som jag följer är på mässan.

Hrmf.

Men, ska man jobba så ska man. Igår hade jag huvudvärken från helvetet så det är skönt att den har lättat idag lagom tills dess att jag ska tillbaka till jobbet, sminket, musiken med basgången som känns till trottoaren utanför operahuset … så går det när man jobbar på musikal. 😉

Igår läste jag ut Slända i bärnsten. Jag har i stort sett sträckläst alla 800 sidorna på 6 dagar, vilket knappast är rekord men om du har läst Gabaldon någon gång så vet du att det händer ganska mycket i hennes böcker och att det är mycket information som flyger fram och tillbaka. Jag tvingade mig själv att läsa ut den igår kväll, för jag orkade inte med att inte läsa slutet (har jag bara 80 sidor kvar så läser jag alltså ut den!) innan läggdags. Funderar på att åka till förrådet och hämta hem de nästa böckerna i serien, för att inte tappa farten, så att säga.

smakebit-pc3a5-sc3b8ndag2-300x199

Söndag innebär ju som vanligt en smakbit, och eftersom jag läst ut Slända i bärnsten (som dessutom är snudd på omöjligt att ge en smakbit ur om man inte ska spoila något) blir det en smakbit ur den bok jag börjat läsa på idag.

En smakebit på søndag kommer från norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och som vanligt hittar du fler smakbitar där. Enda regeln om du själv vill lämna en smakbit är inga spoilers!

Boken jag läser är en som mor min har läst och rekommenderat, Det kommer alltid en ny himmel av Lori Nelson Spielman. Den kom ut på svenska i år (2016) från Albert Bonniers förlag och än så länge (ca 80 sidor in) är den ganska söt. Påminner mycket om Ps. Jag älskar dig i sin uppbyggnad men lyckas ändå vara helt annorlunda.

Boken handlar om Brett, en ung kvinna vars mor just har dött. Brett tror att hon ska få ärva familjeföretaget, men det visar sig att hennes mor har haft andra planer för sin dotter. Med hjälp av advokaten Brad ger hon sin dotter en lista på saker som Brett ska göra för att få ut sitt arv. För varje punkt på listan finns det ett visst antal brev …

9789100149932

Smakbiten kommer från sida 71:

”‘Eleanor Roosevelt sa en gång: ‘Gör varje dag något som skrämmer dig.’ Fortsätt att tvinga dig till sådant som känns läskigt, gumman min. Våga de där sprången och se var du landar, för det är just det som gör färden mödan värd.'” Han gör en kort paus. ”‘Med all min kärlek och stolthet. Mamma.'”

Jag tar brevet och följer texten med fingrarna medan jag läser om det. Vad är det egentligen hon uppmanar mig till? Jag tänker på Andrew, på lärarjobbet, på Carrie. Jag ryser.

Den är ganska lättläst och ett bra sätt att fördriva tiden med en söndag. Den får följa med på tåget, för nu ska jag snart till jobbet!

Ha en bra fortsättning på helgen!

11 thoughts on “En smakebit på søndag : Det kommer alltid en ny himmel

    • Sara Swietlicki skriver:

      Den var väldigt söt! Hann läsa ut den här på kvällskvisten, den hade ett väldigt oväntat men fint slut.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Hehe! Ja, Gabaldon gick ovanligt snabbt. Den första tog en halv evighet att läsa, men den här slukade jag verkligen. Hoppas att resten av serien går snabbt också.
      Min huvudvärk är borta, hoppas att din försvann också!
      Ja, vad ska man göra … det är inte varje år man kan vara på mässan! Skönt att den är över nu. 😉

Kommentera

