Du, bara

Anna Ahlund är en av debutanterna som för närvarande bloggar på Debutantbloggen. Hon skriver roliga, tänkvärda inlägg som vittnar om stor visdom, en fingertoppskänsla för karaktärer och ett språk som går rakt in i hjärtat. Jag har läst Debutantbloggen i minst tre år, och fångades direkt av storyn som Ahlund beskrev. Jag började följa henne på Instagram när jag drog igång mitt bookstagram-konto, och sedan dess är jag hooked.

2016-06-14-13-48-34

Jag köpte debuten Du, bara direkt från Anna, för jag ville ha den signerad. Den dök upp inpackad i papper som matchade omslaget, komplett med en papperstranestämpel bredvid dedikationen. Jag satte den i hyllan och väntade, bidade min tid. Ville dra ut på njutningen. Den hamnade på min september-lista, för nu ville jag inte vänta mer. Så igår började jag läsa. Jag hade skyhöga förväntningar, så höga att jag var livrädd för att börja läsa den, för tänk om den inte kunde leva upp till sitt rykte?

Idag var boken utläst. Det gick alldeles för snabbt, men jag kunde inte sluta läsa. Kunde. Inte. Sluta. Läsa.

Du, bara av Anna Ahlund är en av de bästa böcker jag har läst i år. Om inte en av de bästa ungdomsböckerna jag någonsin läst, och då har jag ändå läst en ordentlig portion ungdomslitteratur genom åren. Det är ett rörande porträtt av 16-årige John, som en sommar blir kär i 18-årige Frank. Problemet är bara att Johns storasyster Caroline har ”tingat” Frank …

Jag har så många favoritscener. I sommarhuset, i båthuset, på bion, i skogen, på kyrkogården, slutet … hela boken är en enda stor favoritscen. Jag har ont i magen när det går ner, själaglad när det går upp. Karaktärerna är perfekta, beskrivningarna så att det blir varmt i kinderna på sina ställen, klump i magen på andra. Språket är underbart. Ren och skär lycka.

Det finns bara ett enda minus med boken, och det är att den nästan är för kort med sina 341 sidor. Jag hade velat ha ännu mer. Och samtidigt är den helt perfekt lång.

Det här är en bok som jag kommer att läsa om många, många, många gånger. Och den kommer att vara lika bra varje gång.

 

3 thoughts on “Du, bara

Kommentera

