Bokbloggsjerka: Födelsedagar

Att vara sjuk tär på krafterna, helt klart. Inte ens skräp-tv och böcker kan få mig helt på banan igen, framför allt när min rygg strejkar lite också. Men är snart på benen igen. Hoppas jag. Efter en hel vecka är man trött på att vara sjuk.

Läser just nu Finding Fraser av KC Dyer, och förlåt mig om någon gillar den, men herregud så dålig bok. Den åker tillbaka till biblioteket halvläst. Det är den enda bok som jag påbörjat i år men inte har kunnat förmå mig själv att läsa ut. Jag vet inte om det innebär att jag har haft tur eller om jag bara har läst riktigt bra böcker i år …

Det är helg igen, och eftersom Annika har födelsedag på måndag (Grattis!) och ska fira den med att resa utgår jerkan de kommande två veckorna. Men inte den här helgen! Så nu pratar vi födelsedagar:

img_0138Har du några ”bokliga” minnen av en födelsedag som ligger dig extra varmt om hjärtat? Hur skulle en perfekt födelsedag kunna se ut om du fick bestämma? Eller har du något annat att berätta som är kopplat till en födelsedag (antingen riktig eller fiktiv)?

En perfekt födelsedag är en dag med min familj, med fint höstväder på dagen (fyller år i oktober) och ett riktigt höstregn på kvällen. God mat, bra musik, och lite lästid. Min familj har förstått att det är en bra idé att ge bokmalen böcker i present, så jag brukar få någon bok. De är också smarta nog att fråga innan de köper, så att det inte blir något som ligger oläst.

Jag har ett starkt bokligt födelsedagsminne, och det är från när jag fyllde 15. En vän till familjen hade läst en riktigt bra bok, och den köpte hon till mig i födelsedagspresent. Det var en riktig tegelsten. Och det var Simone de Beauvoirs Det andra könet från 1949, en av feminismens stora klassiker. Jag tror att jag idag hade kunnat uppskatta den mer, men just då var jag mest ett levande frågetecken. Har ännu inte läst den, men jag antar att jag får ta tag i den någon gång. Idag kan jag uppskatta gesten, att hon trodde att jag var mogen nog (för det var jag verkligen inte!) att läsa de Beauvoir. Men det är nog först nu, som snart 28,  som jag är ens i närheten av mogen nog för att läsa den.

Några minnen kopplade till fiktiva födelsedagar har jag inte, så om någon känner till en riktigt bra bok som utspelar sig på en födelsedag/handlar om en födelsedag, hojta! 🙂

Nu ska jag in till stan och lämna tillbaka biblioteksböcker. Och betala skulden på den ena. Jisses. Det blir snabbt dyrt om man glömmer att lämna tillbaka en bok!

Trevlig helg på er!

4 thoughts on “Bokbloggsjerka: Födelsedagar

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    jag har också med en bok som jag fick på 15 – årsdagen. den var nog mera lämpad för den mycket naiva tonåring jag var. men jag tror inte att det vore så bra att läsa om den. Beauvoir var nog lite väl avancerad då, men mera kul att läsa nu

  2. Monika skriver:

    Det där med att ge bort böcker är ju inte helt lätt, men det är viktigt att man inte ger bort något man själv vill läsa utan att bry sig om hur långt det är ifrån vad mottagaren vill (och kan) läsa med behållning 🙂 Tufft att ge en 15-åring den boken.

Kommentera

