Möjligtvis världens sämsta bok

Det här med att vara sjuk gör att allt tar lite längre tid. Som att läsa, till exempel. Idag är första dagen sedan måndag som jag känner mig pigg nog att ta itu med lite saker, som att svara på mail, blogga … och dricka kaffe. Har inte druckit kaffe på fyra dagar, börjar få abstinens. Gårdagens tur bort till vårdcentralen resulterade i ett konstaterande av virusinfektion (no, really?) och ett ordinerande av vila, vila och vila.

Mår bättre redan idag. Fast jag skulle önska att jag inte sov tolv timmar varje natt och dessutom en lång tupplur mitt på dagen.

Mitt i allt detta läser jag dessutom vad som möjligtvis är världens sämsta bok. Som den uppmärksamma läsaren kanske har märkt är jag crazy for everything Outlander. Älskar’t! Serien, böckerna, musiken … Egentligen allt som Diana Gabaldon har rört vid. Jag går i hemlighet och planerar en sommarresa till Skottland inom nått år. Allt för att få uppleva Skottland som jag älskar även på avstånd.

9780399584374_p0_v4_s1200x630När jag fick höra talas om en bok som heter Finding Fraser av KC Dyer blev jag nyfiken. Den handlar om en amerikanska vid namn Emma som är galen i Outlander (eller närmare bestämt i den undersköne skotten Jamie Fraser) och som säljer allt hon äger för att åka till Skottland för att leta reda på Jamie Fraser in the flesh. Alltså inte den riktige Fraser. Bara någon liknande. Under sin resa bloggar hon.

Jag vet att det låter töntigt. Men töntigt nog för att vara värt ett försök när boken magiskt dök upp på bibblan när jag letade efter något helt annat. Speciellt eftersom det fanns en blurb av Gabaldon på framsidan.

Men OMG. Den här boken är med nöd och näppe värd ett betyg, för den är verkligen ett bottenskrap. Jag har kommit 160 sidor av 360 på ett par dagar, och debatterar hela tiden om den är värd att läsas ut. Vi får se vad jag kommer fram till …

 

Kommentera

