En smakebit på søndag: Färjan

Glad söndag på er! Hoppas att helgen är någorlunda okej. I Skåne är vädret sisådär, men det gör det ju lättare att sätta sig i soffan med en kopp te och bara drömma sig bort i en bok istället. Imorgon ska jag köra hela vägen upp till Jönköping, lämna hunden för behandling på djursjukhuset och sedan köra hela vägen ner till Lund igen. Ungefär sex timmar i bil. Hurra för ljudbok och sällskap i bilen!

img_3848-3

Men det är dags för en smakbit! Som vanligt hittar du fler smakbitar hos norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten och om du vill lämna en själv är enda regeln: inga spoilers!

Jag har under sommaren haft som mål att läsa böcker i (för mig) nya genrer. Med andra ord utmana mig själv lite. Det gjorde jag definitivt när jag läste både Horace Engdahls och Ebba Witt-Brattströms nya romaner, när jag läste Malin Persson Giolitos Störst av allt och definitivt nu med Mats Strandbergs skräckroman Färjan.

Alltså, jag hatar skräck i alla dess former – tv-serier, film, böcker, i verkligheten … Jag tar långa omvägar runt tv:n om någon i familjen ser på skräck. Klarar. Inte. Av. Det. Så varför jag trodde att det var en bra idé att läsa Färjan och dessutom börja mitt i natten, det fattar jag faktiskt inte. Men jag är glad att jag gjorde det.

9789113060309_200x_farjan Bild och text lånad från BokusI kväll ska 1 200 förväntansfulla passagerare åka på en kryssning mellan Sverige och Finland. Men det finns något ondskefullt ombord på den här resan. Mitt i natten är färjan plötsligt avskärmad från omvärlden. Det finns ingenstans att fly. Det finns inget sätt att kontakta land. Och du vet inte vem du kan lita på.

Detta är inte en recension, utan en smakbit, men jag kan redan nu säga att jag gillar den. Skräck är som sagt verkligen inte min genre, och jag läser ut boken mer för att jag har hört mycket om den och när den nu är påbörjad måste jag veta hur den slutar. Men jag rekommenderar den till alla som vill ha lite extra skräck och obehag i vardagen.

Smakbiten kommer från sida 188:

”Hjälp mig för fan!” ropar Dan.

Men ingen kommer. Han kan riktigt känna rädslan och tveksamheten i mörkret utanför scenljusen. Alla väntar på att någon annan ska börja.

”Era jävla as!” skriker han och hämtar ny kraft i ursinnet.

Dan kör en knytnäve i mannen ansikte. Smärta strålar från handen genom armen, och blodet stänker från hans knogar.Han har skurit upp dem på mannens tänder, som om han kört näven rakt i en hög med rakblad. Mannen smackar, ögonen är helt fokuserade på Dan, och ändå verkar de inte riktigt se honom.

Trevlig söndag! Nu ska jag plocka fram en extra filt, tror jag!

15 thoughts on “En smakebit på søndag: Färjan

  1. Ewelina skriver:

    Tycker inte heller egentligen om skräck och jag klarar inte heller av skräckfilmer. Men Färjan tyckte jag faktiskt var riktigt bra, fast den var läskig och lite obehaglig att läsa. Tack för smakebiten!

  2. Monika skriver:

    Den har stått så länge i hyllan att jag nästan har glömt att jag har den. Nu kommer ju den mörkare årstiden och då gillar jag att läsa skräck så jag får försöka åtgärda denna 🙂

  3. Åsa C skriver:

    Gillar i vanliga fall rysare/”skräck”, men denna var verkligen inte i min smak. Roligt ändå att du tycker om den så mycket, trots att den för dig var i en obekväm genre. 😉

  4. Skriva läsa leva skriver:

    Kul att testa att läsa utanför sina favoritgenrer. Borde kanske testa det? Färjan har jag hört blandat om, men jag är ändå rätt nyfiken på den. Kul att höra att du gillar den 🙂

Kommentera

