Bokbloggsjerka: Filmatiseringar

Just nu sitter jag på djursjukhuset i Jönköping och väntar på att vovven ska strålas för första gången. Vi har kört upp från Lund, och ska köra tillbaka hem i eftermiddag. Och upp igen och ner igen två gånger nästa vecka. Hej ljudbok? Ärligt talat måste jag distraheras lite, så då passar det bra med en jerka!

I veckans bokbloggsjerka skriver Annika:

 Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Jag vet några filmatiseringar som är (nästan) lika bra som böckerna: 

  • BBCs Jane Eyre från 2006
  • BBCs Pride and prejudice från 1995
  • Sagan om ringen-filmerna
  • Harry Potter-filmerna
  • Outlander (jag är faktiskt riktigt glad över hur bra den blev!)

Sedan finns det många som är mindre bra:

  • Hungerspelen (inte för att böckerna var så himla bra heller)
  • Divergent (riktigt bra böcker som blev mindre bra film)
  • Beautiful Creatures (underbar serie, dålig film)
  • The Mortal Instruments (bra serie, urusel film, okej serie)

Det finns några riktigt katastrofala, men dem nämner vi inte här. 😉

Några som borde bli film:

  • Korpringarna av Siri Pettersen
  • Kretsen (serien, inte boken) av Maggie Stiefvater
  • Dumplin’ av Julie Murphy

Nu ska jag snart ta hand om utslagen vovve. Förhoppningsvis mår han inte så dåligt, så att vi kan köra hem i lugn och ro.

Under tiden jag väntar läser jag Färjan av Mats Strandberg. Den borde verkligen bli film, den också!

Uppdatering: Hunden mår under omständigheterna bra och vi är hemma igen. Vi lyssnade mycket riktigt på ljudbok på hemvägen, så hemresan gick lite snabbare ändån.

12 thoughts on “Bokbloggsjerka: Filmatiseringar

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Du har helt rätt i att filmatiseringar kan bli lite hur som helst, men som tur är blir vissa i alla fall bra. Som jag svarade Malin på Mitt Bokliga Liv: Jag älskade Cirkeln och de andra böckerna i serien, men jag tyckte nästan ännu bättre om filmen. I alla fall lika mycket. Hoppas de andra två böckerna kommer som filmer också. Nu ska jag nog göra Bokbloggsjerkan själv också. Hoppas det gick något så när bra med hunden. Fruktansvärd situation ni är i. Jag förstår verkligen att du vill bli distraherad.

  2. Monika skriver:

    Outlander har jag läst första boken och gillade inte, men jag har köpt första DVD-boxen så jag ska ge den en chans där också 🙂 Jag gillade både Hungerspelen och Divergent som både bok och film. Beautiful creatures såg jag i veckan och man kan nog säga att jag gillade första timmen, sedan gick det bara utför.

  3. annettejuhlin skriver:

    Outlander har jag med i min bokbloggsjerka också, jag tycker att filmerna är bättre än den bok i serien jag hittills läst. Men jag hade läst boken innan, så jag vet inte om jag tyckt lika bra om filmatiseringen om jag inte haft allt med mig som man får veta genom boken. Vacker är den i alla fall, filmen.

Kommentera

