En smakebit på søndag: Kraften

Vädret till trots (stundtals åska och ösregn) har stora delar av familjen åkt till Den stora trädgårdsfesten på Sofiero utanför Helsingborg och myst. Vi kom hem med ett flätat pilträd, ost, lite smycken, ett svart fårskinn och med ungefär hundra bilder på dahlior i olika färger. Mycket trevligt!

Igår var jag på dubbelrelease för Mari och Stefan Åberg, som båda två har utkommit med varsin ny bok. Mer om det senare, men det var jättetrevligt och som vanligt blir jag sporrad till att själv jobba vidare med mitt manus! Jag har ett block med mig överallt och skriver hela tiden ner nya saker om mina karaktärer, och har jag inte blocket med mig hamnar det i telefonen. Väldigt praktiskt och kul!

Jag köpte tre böcker på rea i fredags (3 för 100 kr!) som belöning för att jag har nått mitt läsmål för i år och fick därför tag i hela Shatter me-serien av Tahereh Mafi på svenska! Jag har inte läst ut den än, men nu kan jag lämna tillbaka biblioteksböckerna och läsa dem i lugn och ro. 🙂 Omslagen är lite underliga, tycker jag, jag som älskar de engelska omslagen … Ganska mörka och inte alls lika vackra. Men för 100 kr är jag villig att låta det passera. 😉

img_3848-3

Söndag innebär ju att det är dags för en smakbit, och denna söndag läser jag sista delen i Siri Pettersens trilogi Korpringarna, och den heter Kraften. Om ni inte har läst serien (Odinsbarn, Röta, Kraften) så tycker jag att ni ska unna er det. Den är väldigt bra.

Som vanligt hittar ni fler smakbitar hos Flukten fra virkeligheten. Enda regeln är inga spoilers!

Smakbiten kommer från sida 128:

Stormen rasade. Snön från glaciären piskade mot fönstret med ojämna mellanrum.kraften_12999 Det var omöjligt att sova.

Hirka stirrade upp i taket. Såg sin egen spegelbild i den polerade stenen. Allt var svart. Taket. Täcket. Kudden. Sängkorgen i sina rep. Det enda som bröt av var hennes hud. Och det röda håret som flöt ut över kudden. Det går ut som om hon var på väg att drunkna i ett oändligt, svart hav.

Om hon drunknade skulle hon åtminstone slippa gå upp nästa dag. Slippa möta Hods hus.

 

Nu ska jag se nyheterna och sen skriva lite! 🙂

3 thoughts on “En smakebit på søndag: Kraften

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    det var ett fynd du gjorde med Tahereh Mafis trilogi. har sett många värre omslag. författaren är okänd för mig. det är däremot inte Siri Pettersen, men jag har inte läst något utav henne. tack för smakebiten!

Kommentera

