Brister

Det viktigaste när man skriver relationsböcker (oavsett för vilken åldersgrupp) är karaktärerna. Det betyder att man ju måste veta det mesta om sina karaktärer för att kunna skriva relationerna mellan dem. 


Så här ikväll har jag suttit och skrivit ner i punktform allt om en av de manliga huvudpersonerna. Jag har skrivit om honom i nio år och han kan fortfarande överraska! ❤️✍

Men det viktigaste i en karaktär måste ju vara hens brister. Utan dem blir en människa platt, endimensionell. Det roliga är att hitta sakerna som gör en person speciell. Jag har redan kommit en bra bit på vägen, men jag behöver lite hjälp. 

Så – vilka brister tycker ni är intressanta? 😘

4 thoughts on “Brister

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Det beror ju på hur man definierar ”brister”, men det som gör en person intressant tycker jag är om de har något att dölja, kanske något de känner sig skyldiga för. Dessutom är jag väldigt svag för killar som inte är alltför ”macho”. Mjuka, snälla killar. Både inom fiktion och i verkligheten. Det finns nog många som uppfattar det som en brist.

  2. CrimsonCorundum skriver:

    Oj, glömde att nämna att den som inte alltid är tvärsäker, utan tvekar och är lite osäker på vad som är bäst att göra, känns mer realistisk eller i alla fall mer sympatisk än en som bara går rakt på och aldrig funderar på om de gör det som är rätt. Fast det kanske inte är så ovanligt egentligen. Jag menar att uppskatta den typen av huvudperson.

Kommentera

