Planeringsskav

Jag avskyr när tidslinjer och detaljer bråkar med en när man skriver! Det är som en kostym där allting skaver och ingenting känns rätt.

Håller på att skriva ihop en ny tidslinje och håller på att krevera. Ingenting känns rätt just nu och jag får inte ihop någonting. Tidigare har mitt problem varit att jag vill ha in för mycket (för många teman osv) och det blir bara rörigt. Jag försöker skala ner det till bara det väsentliga, men det går så där.

Eller så är det bara att acceptera. Den här ungdomsserien är inte samma som den var 2007 när jag började skriva på den. Och tur är väl det.

Ursprungligen utspelar den sig 2006-2016, men jag får flytta på den till 2016-2026 (eller vad det nu slutar med). Inte för att det spelar någon större roll, det gör den snarast lättare att skriva, men det är också en sån där grej som stör mig lite.

Funderade på om ena karaktären skulle gilla ett visst band jättemycket, så jag sitter och lyssnar på en himlans massa Kent just nu för att se om det skulle funka. Fast det slutar nog med typ Metallica, Linkin Park eller något liknande. Åh! Ytterligare en grej som irriterar!

Fick en idé när jag bläddrade igenom det senaste numret av Femina vid frukosten. Det kan kanske fungera, men då förkortas tidslinjen med ett år drygt. Alla dessa beslut, jag blir tokig! Hur kan man redigera 5 böcker över 10 år utan att tidslinjerna blir helt absurda??? Hur gör folk när de skriver serier, egentligen?

Mvh, frustrerad

Kommentera

