Bokbloggsjerka: Lärande

Medan resten av hushållet ser OS-finalen i damfotboll mellan Sverige och Tyskland sitter jag med en ansiktsmask, hänger upp tvätt och passar på att sitta lite med mitt manus. Men fredag innebär Annikas bokbloggsjerka, så trots att veckans fråga är svår är det nu det ska svaras!

img_3593-4Känner du till någon bok i skolmiljö som du kan rekommendera, eller kan du ge exempel på en karaktär som innehar ditt drömyrke eller har du ”bokliga” erfarenheter av lärande på annat sätt?

 

Vi kan ju inte lämna den här frågan utan att ha nämnt Harry Potter minst en gång. Så … Harry Potter! Jag är nog inte den enda som har drömt om Hogwarts någon gång. 🙂

Men om vi ska vara lite seriösa:

  • Ondskan av Jan Guillou är en annan bok som ju utspelar sig på internat.
  • Engelfors-trilogin av Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg (Cirkeln, Eld, Nyckeln) handlar ju också om skola, även om fokus (precis som i Harry Potter) ligger någon annanstans.
  •  Jane Eyre av Charlotte Brontë handlar om Janes egna erfarenheter som elev och senare guvernant.
  •  The Turn of the Screw av Henry James handlar om en ung kvinna som under underliga omständigheter slutar som guvernant i ett hus på engelska landsbygden, men hon förstår snabbt att den förra guvernanten mystiskt dog och att barnen inte direkt är några änglar …
  • Typ valfri bok av Johanna Lindbäck.
  • Sandor slash Ida av Sara Kadefors. Om det där med acceptans.

Och om mitt drömyrke! Det är operasångerska (vilket jag faktiskt är). Och operasångerskor i litteratur är bland annat Gloria i Åsa Hellbergs senaste roman Gloria (2016). En kul, ganska dramatisk bok om ett dramatiskt yrke som dock innehåller en del tristess. Yrket alltså, inte boken.

Jag har nog lärt mig en del genom läsning under årens lopp, men det är som vanligt puts väck varje gång jag ska svara på en jerka …

Trevlig helg allihop!

12 thoughts on “Bokbloggsjerka: Lärande

  1. annettejuhlin skriver:

    Intressant lista. Ondskan är fantastiskt bra. Jag har sett den som enmansföreställning på Dramaten med Benny Haag. Antagligen den starkaste upplevelse jag haft av en teaterföreställning.

  2. Lena skriver:

    Ondskan och Engelfors-trilogin är väldigt bra. Jag har en mor som varit operasångerska. Hon valde dock bort de stora rollerna som hon blev erbjuden för familjens skull och uppträdde mest i närområdet. Boken Gloria hade jag inte hört talas om tidigare. Kanske kan vara något för mig.

Kommentera

