Dumplin’

Söndag, och veckan är plötsligt slut och övergår strax i nästa. Jag är bara en bok ifrån mitt årsmål på 52 böcker, vilket känns galet bra eller egentligen bara galet. 

 Jag tänkte dela med mig av en bok av Julie Murphy (som jag just har läst ut, men som är riktigt bra och därför förtjänar att delas), nämligen Dumplin’.

Dumplin’ handlar om Willowdean, vars mamma håller i skönhetstävlingen i den lilla småstaden i amerikanska Södern. Willowdean, eller Dumplin’ som hennes mamma kallar henne, är en tjock tjej som går i High School och som har det fint med sig själv tills hon möter Bo, en kille som till hennes stora förvåning gillar henne tillbaka. Plötsligt får hon det svårt med sig själv och sitt utseende, och bestämmer sig för att utmana sig själv – och alla andras fördomar. 


Och citatet som gör att jag blir ganska förälskad i den här boken kommer från sida 296:

Vacker, säger han. Fet, tänker jag. Men kan jag inte vara både och på samma gång? 

Hoppas att ni får en fin vecka allihop! 

Kommentera

