Bokbloggsjerka: Semestertider

Tja, min semester är ju tyvärr slut, men en del har sin semester nu i stället, så begreppet ”semestertider” är väl ett ganska löst ett … 😉

Det är dags för helgens jerka, jag har inte haft tid att svara på Annikas fråga innan, så det blir ett lite sent svar.

img_3593-4Vad brukar du generellt göra på din semester? Kryper du upp i hängmattan/lägger dig på stranden med en god bok och låter vardagen försvinna, eller är du mer stressad än någonsin under den här tiden? Har du något ”semesterläsningstips” att dela med dig av? Hur skulle en perfekt semester se ut enligt dig?

Jag brukar försöka spendera tid med familjen så mycket som möjligt, eftersom jag har bott utomlands terminstid och varit hemma på somrarna. I år har det varit ett måste, eftersom jag har flyttat hem i väntan på att hitta en lägenhet i Lund.

Vädret har varit lite si och så i sommar, men jag har läst en hel del och har tagit chansen att läsa så snart tillfälle har funnits. Jag har läst runt 15 böcker i sommar, vilket inte är ovanligt men jag har läst väldigt snabbt och nästan flugit igenom böckerna, vilket inte är lika vanligt. Jag har haft en extremt stressig sommar, så läsandet har varit min flykt. Och gärna i genrer som jag inte har läst jättemycket av tidigare i år.

Mitt ”semesterläsningstips” är att läsa e-böcker när du är på resa/iväg eller att lyssna på ljudböcker om du jobbar ute i trädgården, kör bil, tränar osv. På så vis kan du utnyttja tid som du annars kanske hade surfat på telefonen eller lyssnat på dålig, brusande radio i bilen på väg till sommarstugan.

Själv har jag lyssnat mycket på poddar när jag packade ihop min lägenhet i juni. Det och ljudböcker är det ultimata när jag packar/städar/osv. 🙂

En perfekt semester för mig … är nog att resa iväg någonstans och uppleva kultur, historia, mat och att umgås med dem jag älskar. Jag kan också tänka mig att resa på egen hand, och då är det ultimat med en sandstrand eller en pool där jag kan ligga och sola medan jag läser. På min läsplatta, som tar typ inget batteri och som inte väger ett dyft. Släng gärna in en drink och solglasögon, så är jag lycklig!

Hur ser era perfekta semestrar ut, och har ni någonsin varit på en eller är det bara en dröm?

Kommentera

