Bokbloggsjerka: Relationer

Det verkar ha varit tekniska problem med veckans jerka, vilket visar sig när jag försöker få upp den … men här är veckans fråga från Annika i alla fall!

 

img_3593-4Har du råkat på någon relation (kan vara mellan vän/fiende, kollegor emellan, etc.) i en bok (film eller tv-serie) som du fascineras/förundras lite extra över? Om inte, skriv fritt om något som har med relationer att göra (t.ex. din egen relation till en viss författare).

 Det finns så många skruvade relationer som jag har fascinerats av under årens lopp, men jag är tydligen väldigt dålig på att komma ihåg dem när jag sätts på prov …
Jag måste ju börja med att nämna Harry Potter och Severus Snape. Underbar relation, om än en som har höjt ganska många ögonbryn. Jag gillar hur den är i ständig förändring under alla böckerna och hur man fortfarande långt efter sista boken är publicerad kan komma på detaljer och se saken från ett annat perspektiv.
Någon nämnde Sherlock Holmes och Moriarty, och det är också en relation som är ganska fascinerande (nu tänker jag främst på tv-serien med Benedict Cumberbatch som Sherlock). Eller för all del relationen mellan Sherlock och Watson.
Relationen mellan The Doctor i Dr Who och hans resekompanjon är ytterligare en relation, och den blir mer och mer fascinerande för varje säsong (samt beroende på vem som är kompanjonen). Jag har inte en direkt favoritdoktor, men är väldigt svag för the Eleventh Doctor …
John Randall och Jamie Fraser i Outlander är ytterligare en.
Okej, jag märker att de flesta av mina exempel är relationer mellan två män (förutom Dr Who). Ingen speciell anledning, men jag undrar varför de relationerna tycks göra mer intryck än de andra?

One thought on “Bokbloggsjerka: Relationer

Kommentera

