Att mäta blodtrycket

Finns det något så underbart som att gå raka vägen från sängen till vårdcentralen för att mäta sitt blodtryck det första man gör en måndagsmorgon sent i april?

Jag är, såklart, mycket ironisk.

Det finns många saker som är mycket, mycket, MYCKET bättre.

Men man får sig en liten tankeställare. Jag vet att jag är stressad på ett sätt som verkligen inte är bra för min kropp eller min själ, för den delen. Jag hade kommit till vårdcentralen i god tid och fick sitta i 20 minuter för att blodtrycket ska lägga sig. In till sköterskan, som undrar varför jag har bett att få kolla trycket. Jag fick dra den korta förklaringen (läs: den stressade) och sen mätte hon trycket. Hon mätte 3 ggr för att få ett snitt, och sen kom domen.

Det ser ganska bra ut. Men jag måste verkligen pausa efter den här terminen. På riktigt pausa. Skita i stressen och bara göra ingenting. För när jag hade pratat om varför jag var stressad hade blodtrycket skjutit i höjden så mycket att hon inte ens ville räkna med det. Den där berömda väggen närmar sig, och det är dags att ställa sig på bromsen.

Vad gör ni när ni måste tvinga er själva till att slappna av?

#blogg100 inlägg 56

8 thoughts on “Att mäta blodtrycket

  1. CrimsonCorundum skriver:

    Jag är faktiskt i din situation – någon som har fått högt blodtryck, trots hälsosam livsstil, låg ålder och ingen ärftlighet bakom (men stress och oro, det lider jag av). Fast jag helst skulle slippa går jag på medicin nu, men hoppas fortfarande att jag ska bli av med det förhöjda blodtrycket snart. För att koppla av försöker jag läsa eller se på tv. Ibland kan det fungera att sitta vid datorn och surfa in på några sidor jag tycker om. Jag vet inte säkert, men att gå en promenad verkar också hjälpa.

    • Sara Swietlicki skriver:

      Stackare, hoppas att du blir av med både medicinen och det höga blodtrycket. 😦 Själv är jag inte på medicin eftersom jag inte har fått konstaterat högt blodtryck, men det går i släkten tillsammans med dåligt hjärta och diabetes så jag är ganska nojig. Någon tipsade om meditation, men hur får man huvudet att hålla helt tyst! Ju mer stressad jag är, desto mer snurrar tankarna …

    • Sara Swietlicki skriver:

      Bra idé. Fast jag vet inte om det stämmer på mig, jag blir så frustrerad (mest för att jag inte kan)! 😉

  2. Bina skriver:

    Jag tror det är viktigt att ta reda på exakt vad det är som gör en stressad och sedan bara … släppa. Det är skitsvårt, men jag brukar påminna mig själv om att världen faktiskt inte kretsar kring bara mig och kommer inte gå under om jag inte är med och kontrollerar hur den mår. Det händer att jag inte ens har tillräckligt med ro för att sätta mig ned och läsa, men då sätter jag istället en ljudbok i öronen och börjar grundstäda lägenheten. Det får ta den tid det tar och det är faktiskt ganska najs att bara behöva lyssna och arbeta med händerna.

Kommentera

