Bokbloggsjerka: Biografier osv

img_3593-2

Det är fredag, vilket betyder Annikas bokbloggsjerka, och vi kastar oss rakt ut i det:

Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Jag läser väldigt sällan något av det. Inte för att det är dåligt, men det intresserar mig inte så mycket. När jag väl läser biografier blir det ofta om historiska kvinnor, såsom drottning Marie-Antoinette och hennes affär (?) med Axel von Fersen, om Madame de Pompadour, eller Jacqueline du Pré (bonuspoäng om du vet vem det var). Om det är memoarer är det oftast (okej, nästan enbart) sångare som har skrivit om sina liv. Som Birgit Nilsson. Jonas Kaufmann. Renée Fleming. Kjerstin Dellert.

Romaner som är skönlitterära men som bygger på riktiga händelser har jag ibland rätt svårt för. Mest eftersom ibland känns gränsen mellan sanning och fiktion ganska tunn …

Kort sagt är detta inte en genre som intresserar mig nämnvärt, och jag har därför lite svårt att säga något om det. Men ni har kanske en massa fina tips? 🙂

#blogg100 inlägg 46

4 thoughts on “Bokbloggsjerka: Biografier osv

  1. Monika skriver:

    Jag har lite svårt för hela genren, eftersom jag omöjligt kan veta vad som är sant eller ej. Det är ju inte alltid det finns en absolut sanning, men om man nu skriver en biografi/memoar så kanske man inte vill visa sina sämsta sidor 🙂

Kommentera

