Bokbloggsjerka: Minst 100 år gammal

Det är fredag, och det innebär Annikas jerka! Den kommer ganska sent på fredagskvällen, för jag har haft en del att göra i dag och fastnade dessutom helt för Christoffer Holsts debutroman Mitt hjärta går på från 2015 (i ljudboksformat). Så otroligt bra!!!! ❤

Men tillbaka till jerkan.

img_3593-2

Koko tycker att bokbloggsvärlden fokuserar för mycket på det som är nytt och spännande. Därför vill hon utmana er att blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal men som fortfarande är läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Jag älskade Alexandre Dumas böcker när jag var yngre, speciellt De tre musketörerna och Greven av Monte Cristo. Tror att jag läste dem minst fem-tio gånger vardera när jag var mellan tio och femton. Jag var ett underligt barn. 😉 Och Jules Vernes Jorden runt på 80 dagar.

Jag har svårt att motivera varför, men jag tycker att de är läsvärda allihop. Likadant med Jane Austens romaner, systrarna Brontës och Charles Dickens. De är värda att läsas. Om och om igen.

Jag läser en del klassiker, eftersom operor oftast bygger på en klassisk roman eller pjäs. Det har lett till att jag har hittat många guldkorn, bland annat The Turn of the Screw av Henry James och Salomé av Oscar Wilde. För att inte tala om Shakespeares alla verk. Det som är intressant med en bra klassiker är att teman går igen. Världen är i ständig förändring, men vi är fortfarande människor och vi tänker fortfarande i samma banor som förr. Kärlek är kärlek är kärlek. Historien upprepar sig, tragiskt nog, och det gör att man kan hitta många intressanta ämnen i de klassiska böckerna.

Vilken är din favoritklassiker?

#blogg100 inlägg 32

 

6 thoughts on “Bokbloggsjerka: Minst 100 år gammal

  1. kajsalisasblogg skriver:

    Måste erkänna att just klassiker inte varit min grej, vet inte varför för det finns ju en del, problemet med Dumas är ju att man sett filmerna och det är kanske det som är svårt, det är likadant med moderna böcker.
    Kul att stöta på en #Blogg100 till, kör hårt 🙂

  2. Monika skriver:

    Jag slukade allt jag kunde hitta av Jules Vernes i min ungdom. Och jag tycker inte alls att du var ett underligt barn. Helt normalt skulle jag säga 😉

  3. Bara hittepå skriver:

    Jag läste om Jorden runt på 80 dagar för något år sedan (hade också en Verne-period som barn) och blev överraskad av hur spännande den var, fastän jag visste hur den slutar.

  4. Fialia skriver:

    Efter denna jerka, inser jag att jag ändå läst en del klassiker och som faktiskt kräver omläsningar snart.

Kommentera

