Att vara trygghetsjunkie i en värld av förändringar

Jag har, efter många års evigt velande fram och tillbaka, kommit fram till att jag är en riktig trygghetsjunkie. Jag kan lätt se mig själv fastna på samma ställe i flera år bara för att jag hatar förändringar.

Väl medveten om att jag inte är ensam om detta, är jag också mycket väl medveten att jag har valt en bransch som kanske inte är den bästa när det kommer till trygghet. Om man blir frilansande sångare har du ingen trygghet whatsoever.

Som tillsvidareanställd har du bättre villkor. Men i en värld i ständig förändring, vad är det som garanterar just dig en plats i lönerullorna?

Just nu står jag i en period av stora förändringar. Jag skriver på kontrakt, nytt jobb väntar, ny stad, nytt boende (och stressen med att sälja och hitta nytt), äntligen en färdig utbildning, att börja betala tillbaka CSN … Jag börjar helt enkelt bli vuxen.

Och faktum kvarstår: Jag är inte där jag ville vara som 27-åring.

Som 27-åring ville jag vara i ett fast förhållande, kanske till och med bo ihop med någon, jag ville trivas i min kropp och ha ett bra jobb. Jag ville skriva böcker, laga mat, umgås med vänner och ta ett glas vin på stan en kväll då och då. Mysa hemma i soffan. Ha en katt. Ha en bil.

Eh … Jobb, check. Umgås med vänner, check. Resten – tomma rutor. Ingenting.

Jag är inte ute efter medlidande. Tvärtemot börjar jag inse att mitt karriärsval inte kommer att ge mig all den trygghet som listan ovan ger sken av. Jag kommer att göra andra saker. Och det är jag – någonstans – trygg med. Jag vet att jag någon gång i mitt liv kommer att få allt det där som står ovan. Men inte just nu.

Och det mesta av det kan jag faktiskt förändra. Alltihop. Utom kanske just förhållandebiten, det är lite svårt att bara hitta någon random snubbe ute på krogen bara för att man vill ha ett förhållande. 😛 Hej Tinder? (Det kommer ett inlägg om det någon gång.)

Men hörni. Det är ju så mycket som händer just nu. Och snart kan jag berätta. Det har att göra med mitt yrkesliv, och inte mitt skrivande tyvärr, men en sak i taget! 🙂

#blogg100 inlägg 30

Kommentera

