Ångest (mild) och förändringar (många)

Igår var en underbart lat kväll. Tack till alla som uppmuntrade mig att vara lat, det behövdes verkligen. Jag har (nästan) släppt all ångesten runt sånt som komma skall!

Jag är en sån där person som starkt ogillar förändringar samtidigt som jag har en liten, svag äventyrsådra i mig. En som gillar utmaningar. Det går överhuvudtaget inte ihop, så det innebär att jag söker utmaningar som innebär förändringar samtidigt som jag helst vill bo kvar i det hus jag bott i längst. Men, förändras bör man, annars dör man (av tråkighet) – och därför är det dags för förändringar.

Jag håller på att sälja min lägenhet i Köpenhamn efter snart 6 års utbildning i samma stad och 4 år i samma lägenhet. 6 år! Jag har jobb, vänner, har utbildning här. Men nu flyttar jag till Malmö-regionen (nästan som att flytta hem igen) för ett jobb. Utbildningen blir färdig till maj, så det är mycket feelings i luften just nu. Samtidigt undersöker jag vad det skulle innebära för mig att vara knuten till en agentur, och det är spännande och skrämmande på samma gång. Samtidigt har jag ett studiejobb här i Köpenhamn som jag nästan skulle förlora pengar på om jag stannade kvar på, men samtidigt är det ett trevligt ställe och jag har jobbat där i fem år. Och till slut överväger jag om jag behöver operera ryggen för diskbråck eller inte, och det innebär att jag kanske borde vara skriven i DK lite längre än planlagt. Dessutom ska jag iväg till München efter påsk till en stor audition, och där är både repertoar och annat som ska hinna landa i huvudet innan jag reser. Plus konserter, möhippor att vara med på, bröllop (i plural) som jag ska till och mina egna examens. Det är en jävla tur att jag inte är ihop med någon just nu, för när skulle jag ha tid till det?

Var och en av sakerna är en stor omvälvning. Tillsammans blir de en stor boll av saker och känslor som faktiskt skrämmer mig lite. Jag är redo för förändring – jag har trots allt vetat att den är på väg – men nu när den är framför mig är jag lite nervös. Jag samlar all info jag kan, men huvudet börjar bli fullt och det stressar mig att jag kanske har läst fel osv. Mina bästa vänner just nu är min dator, min fysiska kalender, min telefon och min skrivare. Mina hjälpmedel.

Hur gör man? Hur gör ni för att inte känna er överrumplade av saker? Finns det ett bra sätt? Eller håller jag på att bli utmattad?

#blogg100 inlägg 14

Kommentera

