Bannlysta böcker 

Som läsare av den här bloggen kanske har förstått vid det här laget har jag blivit obsessed av Instagram. Det beror helt på att jag öppnade upp ett bookstagram-konto och sedan förälskade mig i alla konton om böcker, bokhyllor osv. Ett av mina favoritkonton (@booksenchanted) pratade om bannlysta böcker. Banned books har ju varit en stor grej i framför allt USA, även nu. Själv har jag aldrig varit med om att jag inte har fått läsa en bok, vare sig i skolan, hemma eller av samhället. Det är ju trots allt en stor skillnad på böcker man skäms för att läsa och böcker man inte får läsa. 

  
Har ni någonsin blivit förbjudna att läsa en viss bok? Hemma, i skolan, osv? 

#blogg100 inlägg 5 

3 thoughts on “Bannlysta böcker 

  1. MarveW skriver:

    Nu kom jag på att det finns böcker som jag själv avstår ifrån. Sådana som jag tycker innehåller förtal, påhopp och osanningar. Sådant vill jag inte stödja och köper inte dessa böcker.

  2. Robert W skriver:

    Nej, jag har aldrig blivit förbjuden att läsa någon bok. Vilken hemsk tanke. Däremot kan det finnas böcker som jag av en eller annan anledning vägrar läsa. Det som inte dödar oss av David Lagercrantz är en sådan bok. Det är så osannolikt förmätet att skriva en fjärde del i Millenniumserien, så den bojkottar jag.

Kommentera

