Bokbloggsjerka: Bokrean

Det är fredag! Tänk att vi redan är fyra dagar in i mars, vart har tiden tagit vägen egentligen?! Fast det är skönt att man börjar kunna ana våren, trots snö och minusgrader då och då – även här i Köpenhamn.

Det är alltså dags för Annikas bokbloggsjerka. Jag har knappt hunnit tänka på dagens fråga, men med 30 minuter till godo på fredagen har jag fått tid att svara, så här kommer det, genomtänkt eller ej:

img_3593-2Den här veckan vill KajsaLisa veta vad vi tycker och tänker om bokrean: Har den spelat ut sin roll, eller ännu värre har bokhandeln spelat ut sin roll, med internethandel och läsplattor? Berätta gärna också om reafynd ni gjort.

Jag har alltid gillat bokrean. Kanske är det för att jag älskar bokhandlar och fysiska böcker, men bokrean var något heligt för mig förr om åren. Det känns väldigt svenskt, på något sätt. Jag kan inte riktigt förklara det, men det hör liksom februari till att det är bokrea. Ungefär som dansen runt midsommarstången. (Naturligtvis en väldigt grov liknelse, men ni fattar.)

För mig, som utlandssvensk, är den fysiska bokrean lite svår att vara en del av just nu. Självklart har jag inte kunnat låta bli utan har beställt två böcker på Bokus (Diana Gabaldons Skugga av svek del 1 och 2) men det är också allt. Däremot har jag mer och mer börjat titta på ljudbokssidan och rean där. Det är enklare att köpa svenska e-böcker och ljudböcker som utlandsboende än fysiska exemplar, tyvärr.

Jag hoppas innerligt att bokhandeln inte har spelat ut sin roll. Det är något underbart med att strosa runt i bokhandlar (jag gör det även om jag inte fattar språket i det land jag befinner mig i, man kan alltid hitta en hylla med engelska böcker någonstans), men jag förstår att de små, lokala bokhandlarna har svårt att överleva och konkurrera med internethandeln. Ofta har det med priset att göra. En inbunden bok är hutlöst dyr och en pocket är inte så billig heller nuförtiden. Jag vet att det har att göra med tryckkostnader osv men 79-89 kr för en pocket är ju inte så ovanligt längre. När man då kan hitta samma pocket på nätet för 39-59 kr är det alltså billigare för en stackars student.

Jag vet inte om bokrean har spelat ut sin roll. Med tanke på att den har brett ut sig och nu är nästan en månad (förr var det typ en vecka) och med ett mer standardiserat utbud tror jag att man både får och mister kunder. Mister dem som kanske har köpt en mängd, lite mer ovanliga böcker tidigare, men vinner dem som har väntat på att köpa den nya Kepler och får den inbunden för 69 kr. Frågan är hur man får det att gå runt ekonomiskt?

Fler frågor än svar, är jag rädd. Jag tror dock att svensken gärna köper böcker på rea – vi är, trots allt, ett läsande folk. I alla fall om man ska tro både min Instagram- och WordPress-feed. 😉

Trevlig helg på er!

#blogg100 inlägg 4

PS. Jag finns på Instagram under @sarasbookshelf. Titta gärna in där! 

7 thoughts on “Bokbloggsjerka: Bokrean

  1. kajsalisasblogg skriver:

    Priset är ju en sak som ställer till det för bokhandlarna. Personligen köper jag mycket Stockolmiana och andra böcker med färgbilder, men en inbunden med bara tryckt text är ofta dyrare av någon konstig anledning.

  2. Monika skriver:

    Om jag hade varit snuskigt rik så hade jag inte brytt mig om att böckerna kostar nästan det dubbla i en fysisk affär. Tyvärr så är jag inte det (inte ens bara rik) så det blir för det mesta e-handel för mig. Men har varit och gjort lite stödköp i stans bokhandel 🙂

  3. Bina skriver:

    Bokhandlare är ändå det bästa stället att hitta nyheter och titlar som du inte hört talas om, faktiskt ofta bättre än bibliotek.

Kommentera

