Skottår och det där med att kvinnor friar till sina män

När jag var liten fattade jag inte vad ett skottår var. Hade det att göra med ett skott? Eller en skotte (hundrasen)? Eller Skottland? Men jag fattade till sist vad det var, och varför vissa år hade 366 dagar i stället för 365. Lite trögfattad, bara.

I dag är det 29 februari. En dag som bara finns var fjärde år. Lite märkligt, egentligen. Tänk alla dem som är födda på 29 februari. Fyller man bara år vart fjärde år då? (Alltså, jag vet ju att man inte gör det, men ändå.) Man blir ju inte så gammal då ju. 😛

Men i dag ser jag filmen Leap Year, som handlar om amerikanska Anna. När hennes pojkvän åker till Dublin i slutet av februari får Anna för sig att följa efter. Det är nämligen skottår, och den 29 februari får kvinnor nämligen fria till sina karlar. Det blir en kaosartad resa från start till slut där pubägaren Declan spelar en stor roll, och Anna börjar misstänka att hennes förhållande med Jeremy kanske inte är det bästa ändå.

Det enda jag mer och mer stör mig på är det där med att kvinnor kan fria till sina män den 29 februari. Vad är det som stoppar oss de andra dagarna på året? Varför ska vi behöva vänta till en dag som bara existerar vart fjärde år? Vad är det romantiska i det? Är det inte mer romantiskt med en kvinna som tar sitt liv i sina egna händer och friar om och när fasen hon har lust till det? Kanske bara jag som blir lite frustrerad, men alltså.

Anyway. Det är en söt film. I slutändan tar Anna ändå tag i sitt liv och ger kärleken en riktig chans.

 

Kommentera

