Bokbloggsjerka: Fanfiction

Det är fredag igen, och här i Köpenhamn skiner solen och det är behagligt kallt. Väder för att plocka fram solglasögonen och njuta av en promenad.

Själv sitter jag till repetitioner på skolans operaproduktion, Poppeas kröning, så jag får inte överdrivet mycket solsken den här helgen. Däremot roar jag mig med att läsa och med att posta bilder på mitt nya Instagram-konto (@sarasbookshelf). Kolla gärna in det! Där postar jag bara bok- och skrivrelaterade saker. 🙂 

Men fredag innebär ju Annikas bokbloggsjerka, och veckans fråga är:

  Fanfic är något som Koko vill veta mer om: Vad anser du om fanfic överlag och har du några bra lästips inom den genren?

Jag är ett stort fan av fanfiction av den enkla anledningen att jag brukade skriva dem själv. Jag började redan i mellanstadiet med att skriva en extremt dålig fanfic om tvillingarna på Sweet Valley High av Francine Pascal. I gymnasiet, när jag kunde skriva på engelska och därmed nå en större publik, övergick jag till Harry Potter-fanfics. De flesta ligger fortfarande ute på nätet på en av de största hemsidorna för fanfiction

Hösten 2006 (när jag gjorde mitt projektarbete, en fantasy-roman) började jag skriva egna berättelser och sen dess har jag faktiskt inte skrivit fanfics. 

Jag gillar generellt fanfics, eftersom det öppnar upp för många, oändligt många, möjligheter i en berättelse. Om man ändrar några få detaljer kan man få en helt annan historia, vilket är så coolt. Tänk att en eller två detaljer kan ändra så mycket. 

Några exempel på publicerade böcker som började som fanfiction:

  • Fifty shades of Grey av E L James (som Twilight-fanfic)
  • The Mortal Instruments av Cassandra Clare (som Harry Potter-fanfic)
  • Pride and prejudice and zombies av Robert Ayscough (och Jane Austen)

Jag gillar The Mortal Instruments, men filmen floppade och nu är det en Netflix-serie, som jag inte har sett något av ännu. 

Sen måste jag ju, som många andra, slå ett slag för Rainbow Rowells roman Fangirl, som handlar om en tjej som skriver fanfiction om Simon Snow. Det har sen blivit en bok om Simon Snow, som heter Carry On. Det är ganska uppenbart att Simon Snow är en fanfiction om Harry Potter. Lite kul. En fanfic om en bok i en bok. 🙂

Det är så spännande att läsa vad ni andra tycker om fanfics. 

10 thoughts on “Bokbloggsjerka: Fanfiction

  1. Lion´s Library skriver:

    Kul att läsa hur positiv du är i ämnet! Jag kan förstå den biten men är inte så insatt så känner nog att det skulle vara märkligt att läsa vidare med helt andra förutsättningar.

  2. missmagicgirl skriver:

    Åh kul att du skrivit så mycket. 🙂 Fanfiction är nog en inkörsport för många till egna berättelser. Jag älskar själv att läsa fanfiction men skriver själv helst egna historier.
    Jag måste läsa fangirl snart. Det känns som min typ av bok 🙂

  3. Monika skriver:

    Jag förstår inte varför man måste ändra allt så att det är precis som man vill ha det. Personligen gillar jag egentligen historier som är precis det motsatta och som överraskar mig 🙂

  4. kajsalisasblogg skriver:

    Kul att lära sig ett helt nytt uttryck, kom på att jag själv också sysslat med det, sen kan det vara så att Sagan om ringen kanske är fanfic också, skrev om det i kommentarsfältet.

Kommentera

