Harry Potter news!! 

Om man är det minsta intresserad i Harry Potter-serien – eller har ett konto på valfri socialt media – är det svårt att missa dagens nyhet:

Det är en ny Harry Potter-bok på väg. Och den kommer i sommar.

  
Som den HP-nörd jag är hoppar jag upp och ned av glädje. Boken är alltså en romanversion (om jag har fattat saken rätt) av den pjäs som har premiär i sommar. Den har premiär 30 juli och boken släpps 31 juli. Den heter Harry Potter and The Cursed Child och kan redan nu förhandsbeställas via SF-bokhandeln. 299 kr får du betala, och du kan få hämta den kl 00:01 söndagen den 31 juli i en av deras butiker. Jag tänker vara i Malmö när den släpps. 🙂 

Men nu till en fråga som hela internet ställer sig: 

Kommer boken vara något att ha? 

Det är inte ens tio år sedan den sista boken släpptes. Filmerna höll oss kvar ett tag till, och sedan var det HP studios i England och USA som gjorde det möjligt för oss att hålla oss kvar i J. K. Rowlings värld. Men är det kanske på tiden att Rowling själv släpper taget om sin skapelse? Kan hon fortsätta mjölka industrin länge till utan att den tappar i värde för fansen? Hon har ju fortsatt att släppa små detaljer för fansen via sitt Twitter-konto. Detaljer, svara på frågor som uppstått efteråt, eller bara för att påminna oss om att Hogwarts finns kvar. Nu kommer det ju dessutom en film baserad på en av läroböckerna i böckerna, Fantastic beasts and where to find them, och det ska tydligen bli en filmtrilogi av dem, med start i 1920-talets New York. Jag kommer att se dem. Jag kommer att läsa boken. Jag kommer att fortsätta älska att läsa om detaljerna som JKR släpper då och då på Twitter. 

Men frågan är: hur länge till? 

Kommentera

