En smakebit på søndag: Stöld av babian

Söndag! Här i Köpenhamn är vädret lite trist, grå himmel, det småregnar och blåser. Men jag ser Sex and the City på dvd, läser lite grann i veckans smakbit-bok och dricker kaffe. Borde egentligen betala en räkning, svara på ett eller två mail och se över veckan som kommer. Men jag har konsert ikväll (den sista och femte i januari med tre helt olika repertoarer) och väljer att slappa i stället. Dessutom har jag matlåda i kylen, så jag kan bara ta en skön varm dusch och sen skutta iväg till metron.

smakebitpåsöndag

Men det är ju söndag, så jag tänkte ge en smakbit ur boken jag precis har börjat läsa. Som vanligt är det norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som anordnar, och vill ni hitta fler smakbitar är det bara att kika in där. Enda regeln är inga spoilers!

Boken jag läser är Anna Karolinas debutroman Stöld av babian. Det är en hårdkokt kriminalroman, och trots att jag bara har läst 15 sidor av den än så länge har jag märkt att språket är väldigt, väldigt hårt. Korta meningar, mycket stockholmsslang. Jag träffade Anna Karolina på en release sensommaren 2014, precis innan debuten kom ut, och hon var en väldigt trevlig människa. Sedan dess har jag tänkt läsa den här romanen, men det är först nu jag har kommit till skott.

Smakbiten kommer från sida 5:

Saabhelvetet hade kört efter honom direkt. Ut på Drottningholmsvägen. De hade låtit en annan bil komma emellan. Trodde de var smarta. Lagt sig i filen bredvid på Ulvsundavägen. Kommit upp bakom igen. FUCK, FUCK, FUCK! Milorads shunnar skulle slakta honom den här gången Flå honom levande.

20464

Kommentera

