Bokbloggsjerka: Oväntat eller ogillat

Sedan mitt senaste inlägg i söndags har jag haft mycket att göra, men jag hann läsa ut Anna Lönnqvists debutroman Tills kärleken skiljer oss (den var faktiskt ganska bra). Det, i kombination med en stor konsert, gjorde att jag inte hann svara på veckans jerka. Och den är lite knepig den här veckan. Annika undrar:

img_3593 Har du någonsin läst en bok där det har hänt någonting som du inte alls hade väntat dig eller som du absolut inte tyckte om?

Jag fick fundera ett helt dygn på den här. Till slut kom jag på en bok där det hände något jag varken hade väntat mig eller tyckte om – tredje boken i George R. R. Martins Sagan om is och eld (även känd som Game of Thrones): Svärdets makt. Jag ska inte spoila, men slutet (ungefär de sista 100 sidorna) gjorde mig så tvärförbannad att jag inte läste nästa bok förrän tre år senare, och så enbart för att jag inte ville se spoilers på Facebook när tv-serien nådde till bok 4. Nu försöker jag förmå mig att börja på bok 5, men eftersom bok 6 aldrig verkar komma ut är det kanske bra att jag har en bok till godo? 🙂

Det har varit så roligt att läsa vilka böcker ni andra skriver om. Jag har hittat några som jag vill läsa, för att se om jag håller med er. 😉

5 thoughts on “Bokbloggsjerka: Oväntat eller ogillat

  1. Koko skriver:

    Jag såg en gång en bild på författaren med en drake. Bildtexten löd ungefär ”den ena varelsen på den här bilden är ett monster som dödar alla du älskar. Den andra är en drake.” 😀 Vad jag har hört av de två första böckerna (min sambo har lyssnat på dem och jag har hört bitar av dem) så är de väldigt välskrivna, men fruktansvärt obehagliga.

  2. annettejuhlin skriver:

    Jag har sett hela serien så här långt och läst senaste boken. Jag känner igen mig i den känsla du fått av slutet i Svärdets makt, men jag tycker att det händer ideligen i GoT. Det man inte tror kan ske, det sker. Man blir närapå chockad, men samtidigt är det en anledning till varför jag inte kan släppa serien. Ingenting blir som man tänkt sig. Jag tycker att serien är fantastisk, och faktiskt att filmerna är bättre än böckerna.

Kommentera

