Bokbloggsjerka: Film till bok – eller var det omvänt? 

Det är fredag!! I Köpenhamn skiner solen, det är kallt och snöigt och jag har en kort dag framför mig. Å andra sidan jobbar jag helg, så det jämnar nog ut sig nånstans i mitten. 😉 

Fredag betyder jerka! Annika hade först tänkt fråga om utmaningar, men eftersom de flesta av oss (i alla fall jag) har bakat in utmaningarna i de två föregående veckornas jerkor, blir veckans fråga som följer: 

   I stället vill jag veta vilken bok/vilka böcker du tycker är bäst som är baserad/e på tv/film. Det är även möjligt att vända på den här frågan: tv/film -> bok/böcker. Du väljer själv vilken variant du vill svara på.

Eh … Jag måste vara fredagstrött, för den här frågan är lite luddig för mig. Så jag svarar lite hit och dit och så blir det bra med det. 

Böcker till film

Harry Potter. Sorry, men böckerna om Harry Potter gjorde sig fantastiskt på bioduken. Tätt efter kommer Sagan om ringen, men The Hobbit blev inte lika bra. För mycket tänjande av sanningen för min smak …

Antar att jag har en miljard böcker till i den här kategorin, men vi får väl hålla oss kort.

Film/tv till bok

Jag kan inte komma på en enda. Eller jo, jag har läst en reverse adaption av Men in Black, men den var inte bra. Fast det är ju inte filmen heller, så … Problemet är att jag tycker att reverse adaptions känns lite grann som fanfiction. Nån som håller med? 

Böcker som BORDE bli till film

Vad sägs om resten av The Mortal Instruments? Eller Beautiful Creatures? Eller nån av Jojo Moyes fantastiska böcker! 

Och självklart, om jag någonsin kommer så långt, någon av mina egna … 😉 

Och angående Annikas första, tilltänkta, fråga, så kan ni klicka in på Utmaningar –> 2016 i menyn för att se vad jag tänker syssla med under året. 

Trevlig helg på er! 😘

15 thoughts on “Bokbloggsjerka: Film till bok – eller var det omvänt? 

  1. Monika skriver:

    Kan inte annat än hålla med om Hobbiten. Jag förstår inte heller hur man kan tro att det går att göra tre väldigt långa långfilmer på en så tunn bok (inte tunn = dålig, jag älskade boken).

  2. A ROOM OF MY OWN skriver:

    hade också lite problem med frågeställningen, men valde till slut en fråga jag kunde svara på helt enkelt. har läst någon Harry Potter, sett filmer och allra bäst är Stephen Frys uppläsningar.
    har aldrig lyckats läsa Sagan om ringen, men jag såg gärna filmerna

  3. Lena skriver:

    Tror att Hobbit blivit bättre på film om man gjort två riktigt genomarbetade filmer och slopat den tredje. De som gjordes nu blev inte riktigt bra. Sista filmen var ju bara ett enda långt slag.

Kommentera

