När orken tryter

Nej, jag har inte trillat av jordens yta. Inte heller har jag varit utan internet. Inte heller har jag INTE läst. Det har jag faktiskt. Mycket.

Jag har bara inte orkat blogga.

Det där med att vara kreativ på fritiden går jättebra så länge ens jobb inte går ut på att vara det. Eftersom mitt jobb är ca 75 % kreativitet och resten är disciplin blir det inte mycket ork kvar. Till och med det här inlägget har tagit mig dagar (!) att skriva, eftersom min hjärna inte kan hålla ihop en tanke eller intresse för något i mer än fem minuter. 

Det kan i och för sig bero på allt det jag har gjort de senaste veckorna:

Fr.o.m 22/9 repetitioner på Weber-operan ”Friskytten” på Köpenhamnsoperan, premiär 7/11

23-27/9 Mozart-operan ”Lucio Silla”, rollen som Celia, 3 föreställningar på Slottet med reptid
28/9 begravning för en kollega

1/10 auditionträning

2/10 audition i Stockholm med rep innan

2-5/10 London (med konsert i Worcester 4/10)

6/10 examen

8/10 examen

Utöver detta har jag som vanligt haft skola, jobb och rep 10-18 mån-lör och kyrka på söndagar. Restiderna har varit förjäkliga. 

Idag är något så ovanligt som en helt ledig dag. Inte ens tvätten orkar jag göra. Jag ser Netflix och är tacksam för matlådor i kylen. 

Trots mitt hårda schema har jag hunnit läsa en del. The fatal Marksman av Johann August Apel, The Rosie Project av Graeme Simsion (ljudbok), Liv efter liv av Kate Atkinson (ljudbok), Ett oemotståndligt förslag av Birgitta Bergin (ljudbok) och så kämpar jag med Jane Eyre av Charlotte Brontë. Det är enklare med ljudböcker än med vanliga, för jag kan lyssna när jag är på väg någonstans. 

Men bara för att jag inte har tid att läsa innebär det ju inte att jag inte kan köpa litteratur! 😉  

Bokinköpen i London

  

Där är två böcker i högen som är lite mer ”kreativa” av sig. Ready, set, novel! handlar om NaNoWriMo, som startar 1 november. Den lilla blå boken mellan Stephen Fry och Ray Bradbury är en målarbok för vuxna. Ni vet den där trenden att meditera och måla? Något med att det är avslappnande att måla repetitiva mönster. Som detta:

  
De finns att hitta gratis på nätet, om någon vill slappna av lite. 🙂 

Så mina få fria minuter går åt att dricka kaffe eller grönt rabarberte (yum yum!), se Netflix (uppblandat med youtube-klipp av opera), måla, läsa Jane Eyre och skriva synopsis för Bara för Terese, den första romanen i min ungdomskvintett. (Den ska skrivas om och få en ny titel.)

Så resten av kvällen ska jag bara slappa. För jag förtjänar det verkligen. Detta var min första lediga dag sedan jag var sjuk för en månad sen. 

Hoppas att ni andra har lite lugn och ro här i oktober. 🙂 

Kommentera

