Bokbloggsjerka: Äldre böcker

Helg betyder Annikas bokbloggsjerka, och den här gången handlar det om äldre litteratur.

bokblogsjerkaVeckans fråga/utmaning kommer från Koko:

Jag tycker ibland att bokbloggosfären fokuserar onödigt mycket på det som är nytt och spännande. Jag skulle vilja komma med en utmaning: blogga om en bok (eller flera) som är minst hundra år gammal, men fortfarande läsvärd. Vuxenbok, barnbok, facklitteratur, vad du vill. Motivera!

Det finns ju så många underbara klassiker som fortfarande är läsvärda! Visserligen är de lite gammeldags, men är det inte det som är meningen? 😉

Jag vill tipsa om Jane Austens romaner, speciellt Stolthet och fördom. Den är lika aktuell idag som för 200 år sedan, för det handlar om kärlek och att svälja sin stolthet, för hjärtat väljer oavsett klass.

austen novels

Och Jane Eyre av Charlotte Brontë, som generellt bara är en riktigt bra bok. Och De tre musketörerna av Alexandre Dumas, och Brott och straff av Fjodor Dostojevski. Och på min egen läslista av klassiker står Svindlande höjder av Emily Brontë, Anna Karenina samt Krig och fred av Leo Tolstoj och många, många andra.

Jag ❤ klassiker!

#blogg100 inlägg 56

2 thoughts on “Bokbloggsjerka: Äldre böcker

Kommentera

