Krävs: Uppdatering av livet

I dag hoppar jag över tematrion och pratar lite om mat och träning i stället. Som ni som läser regelbundet kanske har märkt har jag problem med ryggen. Att jag dessutom kör en stressig livsstil med märkliga tider och har några kilo plus (eller ganska många) gör inte direkt livet bättre. Lägg sedan till medicinering som kärvar, sömnbrist och avslutat förhållande så förstår ni kanske frustrationen.

Igår satt jag och läste lite bloggar fram och tillbaka. Plötsligt kände jag att jag hade fått nog. Det var liksom dags att starta om livet. Ni vet, som man gör med elektronik som kärvar. Man uppdaterar och kör en reboot.

Så jag anmälde mig till Eze-walking genom World of Shape. World of Shape är företaget bakom Fitnessfighten, som jag körde för några år sen. Det går ut på att man tränar en timme varje dag och äter efter en bestämd kostplan i 30 dagar. De flesta, om man orkar genomföra programmet, går ner ganska mycket i vikt.

Eftersom jag inte kan träna så valde jag Eze-walking, som går ut på 50 minuters gång och tio minuters hållningsövningar. Det är inte säkert att jag kan göra alla övningar eller ens gå 50 minuter varje dag, men om jag delar upp gången och sedan försöker några av de mildare övningarna tillsammans med kostplanen går det säkert bra.

För vad jag minns från förra gången jag prövade det, i juni 2012, var att jag åt och åt och åt och alltid kände mig mätt, men att jag åt smart. Och max 1500 kalorier om dagen, i stället för de dryga 2000 som jag förbränner. Ett underskott på 500 kalorier om dagen är bra för magen. Eller fettet på magen, i alla fall. Det är ganska bökigt i början, man ska äta tre stora mål om dagen och tre mellanmål, man räknar gram och kalorier och vill vimsig i huvudet. Men när man har vant sig av med socker och salt i överflöd och att dricka bara vatten, kaffe/te eller kolsyrat vatten (max 0,5 liter om dagen) mår man bättre. Det i kombination med att jag lägger om mitt sömnschema till 23-08 varje dag (ca, ibland fuskar jag) och tar mina smärtstillande på klockslaget ska vi se om det inte blir bättre. Och det kostar 500 kr för en månad att vara med. Om det fungerar är det värt pengarna. ❤

Det bästa med det här är att jag bara bestämde mig en dag, ”imorgon börjar jag”. Och i dag började jag. Idag åt jag frukost. Det händer typ aldrig. Det var en blåbär- och hallonsmoothie med havregryn och kanel. Imorgon blir det hallon-banan-kanel-smoothie. Längtar redan! Och nu har jag matlådor till imorgon efter avslutad middag. 🙂  Så slipper jag köpa och äta skolans äckliga mat … Så här till kvällsmellis ska jag pröva kvargplättar med färska hallon till. Det ni! För det är ju god mat man får äta.

#blogg100 inlägg 44

One thought on “Krävs: Uppdatering av livet

  1. Carola skriver:

    Det låter som en mycket bra plan. Jag tröttnade själv på mitt osunda liv när vågen skenade. Jag började också dagen efter mitt beslut med core-träning. Mycket av den tror jag du också skulle klara eftersom den går att anpassa för varje individ. Efter bara fyra träningstillfällen känner jag mig mycket starkare och piggare. Ovanpå detta kör jag 5:2-metoden. Kroppens sug efter socker försvinner av sig självt men jag tror inte på pekpinnar. Därför unnar jag mig en chokladbit ett par gånger i veckan 🙂 Pepp pepp pepp ❤

Kommentera

