Att byta POV mitt i en serie

Jag håller just nu på att läsa Allegiant, som är den sista delen i Veronica Roths Divergent-serie. De första två böckerna berättas ifrån huvudpersonen Tris’s POV, men till sista boken har Roth beslutat sig för att låta Four, den manliga huvudpersonen, prata också. Det är så förvirrande att de båda två pratar i jag-form, eftersom man är van vid att ”jag” är Tris.

Jag stör mig inte på att Roth använder två POV. Det gjorde Marie Lu i sin Legend-trilogi och det passade perfekt. Men jag stör mig på att Roth har bytt POV mitt i en serie. Och ännu mer på att det sker i den sista boken.

För, om jag inte minns fel, detta är ett trick som fler författare inom den här genren, urban fantasy, har använt. Twilight (där Jacob fick prata i sista boken). The Mortal Instruments (om jag inte minns helt fel). Beautiful Creatures.

Självklart förekommer detta i andra genrer också. Crossfire-serien. Fifty shades of Grey (i tredje boken, tror jag). Gabaldon gör det i Outlander-serien också, tror jag.

Sedan finns det ju kungen av POV, George R. R. Martin. Hans Sagan om is och eld-serie innehåller så många POV att man blir yr i huvudet. Men det är snyggt gjort – och konsekvent gjort.

Som sagt, jag stör mig inte på att man använder flera POVs, men varför måste man byta från EN POV till FLERA i sista boken i en serie??? Dessutom att detta verkar vara en trend! Hur tänker man? Nä, nu börjar det bli tråkigt med bara en persons synvinkel, jag får nog lägga till en till. Och så skriver vi det hela i jag-form, så slipper jag byta namn. 

Jag förstår att man vill utforska fler karaktärers inre liv. Men snälla ni. Börja inte med det i sista boken!

#blogg100 inlägg 40

2 thoughts on “Att byta POV mitt i en serie

  1. CharlotteC skriver:

    Jag har nog inte så mycket emot att antal POV ökar eller minskar men det jag verkligen ogillar är flera POV i jagform. Det blir SÅ förvirrande! Även om både Roth och Lu skrev vems POV det var som kapitelrubrik så kunde jag ibland helt röra ihop det och var tvungen att bläddra tillbaka ett par sidor för att minnas vem 17 det nu var jag följde. Jag antar att det främst beror på att de två rösterna är för lika. Ska man ha flera olika jag-perspektiv måste det nog vara rejäl skillnad på dem för att läsaren (läs jag) inte ska tappa bort mig. 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      Och det är ju det som är problemet! Hos Lu tyckte jag inte att det var så farligt, för det var ganska stor skillnad mellan Day och June (och det hade varit så under hela serien, så det var okej) men hos Roth är det så svårt att särskilja Tris och Fours röster från varandra!

Kommentera

