Bokbloggsjerka: Sjukligt förtjust?

Det är fredag! Och ingen fredag är komplett utan Annikas bokbloggsjerka. Så utan fler krusiduller tycker jag att vi tar en titt på veckans fråga:

bokblogsjerkaÄr det bara jag som kan bli ”sjukligt” förtjust i en karaktär i en bok eller på tv/film?

De flesta som har svarat på den här jerkan har erkänt att de någon gång har blivit förtjusta i en karaktär (eller miljö). Jag måste också erkänna detta. Jag har varit galet förtjust i Jace, en de manliga huvudkaraktärerna i serien The Mortal Instruments. Och i Harry Potter och Hermione Granger. I James Fraser från Outlander. I Ethan (och i Lena) från Beautiful Creatures. I Seeley Booth i tv-serien Bones. I mina egna karaktärer. I … tja, väldigt många, i alla fall. Jag vet inte varför, egentligen. Är det för att det är en sympatisk karaktär? För att författaren har lyckats skriva en person som faktiskt kan vara lite mänsklig? Och varför är det flest män?? Liknar de varandra till karaktären?

Jag vet inte. Det är en intressant diskussion, men det får bli till ett annat inlägg. Nu ska jag läsa lite fler svar, det här var en väldigt intressant jerka! 🙂

#blogg100 inlägg 27

11 thoughts on “Bokbloggsjerka: Sjukligt förtjust?

  1. bokprinsessorna skriver:

    Läste faktiskt bara första boken i Mortal Instuments men Jace är okej 😀 Jag har riktigt svårt att inte fästa mig vid karaktärer speciellt när det kommer till tv-serier 😛

  2. Monika skriver:

    Det måste ju ändå var det som är meningen, att man ska fästa sig vid karaktärerna. Om man inte gör det så vill man ju inte läsa/titta.

  3. Asta skriver:

    Där ser man, Mortal instruments var ingen serie jag hört talas om. Eftersom den nämns i samma inlägg som Harry Potter måste jag nog dit och kika 🙂

    • Sara Swietlicki skriver:

      ”The Mortal Instruments” är en urban fantasy-serie som utspelar sig i New York. Den är inget som Harry Potter (men å andra sidan är nästan inget som det) men är bra på sitt sätt. 😉

Kommentera

