Tematrio: Huvudstäder

tematrioNy dag, nya förutsättningar? Själv har jag lust att resa till någon annan huvudstad än den jag befinner mig i, så det passar ju bra med veckans tematrio från Lyrans Noblesser:

Berätta om tre böcker som utspelar sig i olika huvudstäder! OK, ni kan välja tre från samma stad om ni vill …” 

1. Han är tillbaka av Timur Vermes utspelar sig i centrala Berlin 2011. Den handlar om Adolf Hitler, som har vaknat upp i stan med en jobbig huvudvärk – och han minns inget av det som hänt mellan 1945 och 2011 …

2. Dödlig åtrå av Susanne Ahlenius utspelar sig mest i London. Jag har bara varit i London en gång och får sådan lust att resa dit när jag läser hennes bok .. Uppföljaren ska tydligen komma i höst! Yay! 🙂

3. En enda natt av Simona Ahrnstedt utspelar sig i Stockholm, om jag minns rätt. Ahrnstedt första roman i nutid, men fortfarande ack så bra! Rekommenderas starkt!

Ska jag resa till Berlin, London eller Stockholm? Jag har mest lust att ligga vid en pool någonstans och dricka drinkar och lapa sol. Tips på resmål (eller böcker om att ligga vid en pool och dricka drinkar)?

#blogg100 inlägg 25

3 thoughts on “Tematrio: Huvudstäder

Kommentera

