Top10Tuesday: Att läsa böcker från barndomen

toptentuesdayDet är tisdag, jag sitter och skriver program/svarar på mail/diskar/lyssnar på musik/lagar mat/pluggar franska sångtexter medan jag väntar på att tvättmaskinen nere i källaren ska bli färdig. Detta är inte för att jag plötsligt har blivit extremt effektiv, utan för att jag måste göra allt det där … suck. Bara några dagar kvar till påsken – på söndag får jag påsklov … 🙂

Men, The Broke and the Bookish lättar upp stämningen med Top10Tuesday. Veckans Top10 är Top 10 Books From My Childhood (Or teen years) That I Would Love To Revisit.

1. Harry Potter-serien av J. K. Rowling Den här har jag precis läst, men den kommer alltid att ligga i topp på en sån här lista.

2. Pelle Svanslös (samlade verk) av Gösta Knutsson Var en av de första böcker jag läste, har sådan lust att läsa dem igen.

3. Anne på Grönkulla (serien) av Lucy Maud Montgomery Den här serien läste jag så många gånger …

4. De tre musketörerna av Alexandre Dumas Jag var inget normalt barn. Jag läste Dumas en eller två gånger om året hela min tonårsperiod. Har lust att läsa den igen. En riktig klassiker.

5. Jane Eyre av Charlotte Brontë Som sagt, inget normalt barn. Läste denna också hur många gånger som helst. Snart dags för en omläsning, tycker jag.

6. Outlander-serien av Diana Gabaldon Håller på att läsa just nu, faktiskt. Detta är min tonårstid!

7. Miranda (serie) av Kerstin Sundh Jag inte bara läste dem alla utan ägde dem också. Så bra! Undrar var jag har dem …

8. Kulla-Gulla (serie) av Martha Sandwall-Bergström Jag fick ärva min mors böcker och läste dem alla om och om och om igen. Dags att läsa om, kanske?

9. Pettson & Findus av Sven Nordqvist Är man barn av 1980/1990-talen (eller hade barn själv) är Pettson & Findus nästan ett måste på den här listan. Jag tänker själv läsa dem för mina eventuella barn eller syskonbarn.

10. Kitty-böckerna av Carolyn Keene (Nancy Drew-böckerna)/Tvillingarna av Francine Pascal/Fem-böckerna av Enid Blyton Dessa tre serier har spelat stor roll för mitt läsande. Det gick snabbt att läsa dem och de var riktigt bra ungdomsböcker. Har sådan lust att läsa Fem-böckerna snart ….

#blogg100 inlägg 24

One thought on “Top10Tuesday: Att läsa böcker från barndomen

Kommentera

