Min kropp känns som ett krig där ingen vinner

Alltså … jag har haft en skitvecka. Jag är konstant sur, arg och ledsen, vilket mina nära och kära fått slängt i huvudet över telefon. Mina kollegor märker det nog bara som att jag är lite mer lättretlig än vanligt. Men alltså – i dag var det fan nära att brista. Jag satt på metron tvärs genom Köpenhamn, på väg ut till DR Byen, och kände hur världen höll på att rämna. Jag har så jävla ont och kroppen försöker slå över i en form av infektion utan att ha några egentliga symtom. Illamående, yrsel, trötthet och smärta. SMÄRTA. Jag önskar så desperat att få vara smärtfri i alla fall i ett par timmar. Kroppen gör ont, men nu börjar psyket tröttna. Jag förstår inte hur folk med kronisk smärta står ut! Dessutom har jag fått stoppa behandlingen hos min fysioterapeut eftersom han vill se röntgenbilderna först. Och jag ska först på MR-röntgen 27 april. Det är en månad. Av ren och skär smärta. Skjut mig, någon?

Men det var egentligen inte det jag skulle skriva om. Jag var medbjuden ut till DR Byen för att gå på en konsert med DR Symfoniorkester. Närmare bestämt den här. Jag visste ingenting om den innan jag gick, för det var ett snabbt beslut. Men jag är så glad att jag gjorde det. För vilken musik! Shostakovichs symfoni no 11 i gmoll, opus 103. Med titeln ”Året 1905”. Från 1957.

Jag är helt bortblåst, för Symfoniorkestern spelade sig rakt in i min kropp. Min kropp känns som ett krig där ingen vinner. Om ni ska lyssna på ett klassiskt stycke i år, lyssna igenom den här symfonin (den tar ca 55 minuter) och ha läst på vad den handlar om tidigare. Ni blir inte besvikna!

#blogg100 inlägg 19

Kommentera

