En smakebit på søndag: Han är tillbaka

smakebitpåsöndagDet är söndag och vad vore en söndag utan En smakebit på søndag? Det är Mari Høe från norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Kika in där för att lämna länken till din egen smakbit eller se vad andra har lämnat för smakbitar. Enda regeln: inga spoilers!

Jag läser Timur Vermes bok Han är tillbaka, eller Er ist wieder da som den heter på originalspråk. Den utkom i Tyskland 2012 men släpptes på svenska under 2014. Den handlar om Adolf Hitler, som 2011 vaknar upp i centrala Berlin – utan att veta vad som har hänt sedan 1945. Alla tror att han är en imitatör, men Hitler börjar själv ”om från början” med sin raspolitik och karriären går spikrakt uppåt. Den är skriven i jag-form, vilket är rätt spännande, och är med flit byråkratiskt och tungt. Vermes ska ha inspirerats av språket i Mein Kampf och försökt fånga det.

9789175790428_200_han-ar-tillbaka_pocket

Jag kan för det första bara konstatera att jag är för dum för den här boken, jag kan inte min 1900-talshistoria tillräckligt bra. Boken är ganska svårläst och faktatung, men underhållande på sina ställen. Det är dock ett skratt som fastnar i halsen, som så många andra har skrivit om boken. Den är sjukt obehaglig, eftersom huvudpersonen själv är så saklig omkring raspolitiken. Jag föll över dagens smakbit i morse, när jag läste ett kapitel. Här är det Sverige som är under attack.

Smakbiten kommer från s. 108, början på kapitel 12:

De diskussioner jag förr tvingades föra om germanerna i den grå forntidens skogar, var utan tvekan mycket enfaldiga, och det har jag aldrig förnekat: När det är kallt gör germanen ingenting. Då eldar han möjligen. Det kan man beskåda hos norrmannen och hos svensken. Det var alltså följaktligen inte någon överraskning för mig när jag fick höra om de framgångar som svenskarna nu firar med sina möbler. Svensken i sin lusstat är hur som helst alltid på jakt efter ved till brasan, då är det heller inte särskilt märkligt om det emellanåt resulterar i en stol eller ett bord. Eller ett så kallat socialsystem, som kostnadsfritt förser miljoner parasiter med uppvärmning av blockhusen, vilket för övrigt bara leder till ytterligare förvekling och fortsatt tröghet. Nej, svensken uppvisar bredvid schweizaren det sämsta hos germanen, men just – och detta får man aldrig glömma – på grund av en simpel orsak, nämligen klimatet.

Vad kan man säga. Hitler gillar helt klart inte IKEA.

#blogg100 inlägg 15

14 thoughts on “En smakebit på søndag: Han är tillbaka

  1. astridterese skriver:

    Det var en bok jeg kunne tenke meg å lese. I kriminalromanen jeg holder på med nå er handlingen fra 1905, men det begynner å danne seg grupperinger som tror på raseygiene og at det finnes undermennesker. Det er ganske skummelt å lese om! (Skamtegnet – H.K. Fauskanger) Ønsker deg en fin søndagskveld!

Kommentera

