Bokbloggsjerka: Lästiden

Det är helg igen! Själv har jag haft en lugn vecka, den andra i rad, och nästa vecka ska också bli lugn schemamässigt, i alla fall. 😉

Och det är fredagen den 13! Jag tror inte på skrock när det gäller den här dagen – dagen blir vad man gör den till. Så för mig är det bara en vanlig fredag.

Men eftersom jag har ett lugnt schema, då har jag väl massa lästid? För det är det Annika frågar i veckans bokbloggsjerka:

bokblogsjerkaHur hinner du läsa så många böcker?

Jag läste mycket mer när jag var yngre. Jag har alltid trott att jag var en snabb läsare, och det är jag kanske, men jag läser som en snigel jämfört med hur några av de bloggerskor jag följer …

Jag läser en bok i veckan, i snitt. Jag försöker läsa 52 böcker per år (eller 53, när vi har så många veckor) och någon enstaka gång kommer jag över det. Jag är värdelös på att läsa stadigt – jag har minisvackor och då läser jag ingenting, andra gånger läser jag varje vaken och ledig stund. Jag släpar inte med böcker till skolan på vardagar, men så snart jag vet att jag ska vara någonstans i ett par timmar kommer böckerna med i väskan. Min mor bär alltid med sig en bok i väskan, jag tar väl efter henne, antar jag. 😉

För mig är läsande ett tecken på att jag mår bra. Så snart jag är ”för stressad” försvinner läsningen som det allra första. Jag är väldigt bra på att hamna i ett Netflix-träsk när jag är stressad – min hjärna orkar inte med att engagera sig i en bok men ytterligare ett 20-minutersavsnitt av en sitcom klarar jag.

Jag äger en Kindle paperwhite, som jag måste lära mig att använda mer. Jag älskar inbundna böcker, men en Kindle är mycket smidigare när man är på resa.

Och eftersom jag ska på långresa i sommar behöver jag fler böcker på min Kindle.  Vad rekommenderar ni (både svenska och engelska titlar)?

#blogg100 inlägg 13

6 thoughts on “Bokbloggsjerka: Lästiden

  1. Monika skriver:

    Jag orkar inte heller läsa när livet blir för stressigt, vilket egentligen är väldigt dumt. Det är ju då jag behöver det 🙂

  2. ljufa skriver:

    Jag läser inte heller megasnabbt och försöker precis som du att läsa runt 50 böcker på ett år. Dock har jag nyligen börjat lyssna en del på ljudböcker och jag hittar ständigt nya tillfällen då jag kan lyssna, som inte lämpar sig för att plocka upp en fysisk bok. Ex.vis vid städning, och städningen blir på så sätt väldigt mycket roligare 😉

  3. Lena skriver:

    Jag läser också helst fysiska böcker, men har börjat uppskatta läsmimng på plattan mer på senare tid. Är smidigt att ha med sig när man skall åka någonstans.

Kommentera

