Bokbloggsjerka: Dedikationer

Efter att ha skrivit en hel bok/avhandling/diktsamling/osv så ska man skriva det där tacket. Och oftast är det kanske det svåraste av allt, för vem ska man egentligen tacka? Vem förväntar sig ett tack och vem förtjänar ett tack? Det är ibland stor skillnad på de två … Vissa tackar ju alla ifrån föräldrarna till hunden, några tackar Gud och andra tackar ingen alls.

Men vem läser egentligen de där tacken? Det frågar Annika i veckans bokbloggsjerka:

bokblogsjerka

Brukar du läsa dedikeringarna som brukar finnas i början eller slutet av böckerna? Vilken är i så fall den mest minnesvärda?

Oftast skummar jag väl igenom tacken och dedikationerna, men fäster aldrig någon större vikt vid dem. Någon enstaka gång har det dolts guldkorn i de där tacken, speciellt när en serie avslutas. Jag gillar hur J. K. Rowling dedicerar sin sista Harry Potter-bok till alla dem som har följt karaktärerna hela vägen. Ett sätt att göra en opersonlig men ändå väldigt personlig dedikation till sina läsare.

Hur gör du? Läser du dedikationerna?

#blogg100 inlägg 6

9 thoughts on “Bokbloggsjerka: Dedikationer

  1. Monika skriver:

    Jag läser dem alltid, men det är sällan de är så speciella så att jag kommer ihåg dem. Eller, egentligen kommer jag aldrig ihåg dem 🙂

  2. Sanna skriver:

    Jag håller med, jag gillade också hälsningen i sista HarryP-boken. Men annars är de oftast trista och irrelevanta för mig.

Kommentera

