En smakebit på søndag: Harry Potter and the Half-Blood Prince

Jag har haft en så underbart mysig helg! Trots diskbråck har jag haft två vänner på besök, och vi har tagit en lugn tur på stan, käkat pizza och druckit vin, ätit godis och druckit läsk medan vi såg på Disney’s Hercules. Och snackat en otrolig massa skit. 😛 Men det har varit så skönt att ha dem här! 🙂

Det är söndag och helgen är nästan över (klockan är 22 söndag kväll). Men jag måste självklart slänga in en smakbit innan det blir måndag!

smakebitpåsöndag

En smakebit på søndag kommer ifrån norska Mari och bokbloggen Flukten fra virkeligheten. Det går ut på att du lämnar en smakbit på boken du läser just nu och vill du ha fler läsare eller läsa andras smakbitar tittar du in hos Mari och lämnar en länk till din egen blogg. Enda regeln är: INGA SPOILERS!

Jag har under februari månad haft så mycket att göra att jag fortfarande läser sjätte Harry Potter-boken, Harry Potter and the Half-Blood Prince av J. K. Rowling. Den ingår i mitt ”Serieår 2015” där jag ska försöka läsa så många serier som möjligt. Men här kommer smakbiten, från starten på kapitel 19 ”Elf Tails”, s. 374:

”So, all in all, not one of Ron’s better birthdays?” said Fred. 

It was evening: the hospital wing was quiet, the windows curtained, the lamps lit. Ron’s was the only occupied bed. Harry, Hermione and Ginny were sitting around him; they had spent all day waiting outside the double doors, trying to see inside whenever somebody went in or out. Madam Pomfrey had only let them enter at eight o’clock. Fred and George had arrived at ten past.

”This isn’t how we imagined handing over our present”, said George grimly, putting down a large wrapped gift on Ron’s bedside table and sitting beside Ginny. 

”Yeah, when we pictured the scene, he was conscious”, said Fred.

Jag gillar verkligen Harry Potter. Och även om det inte är den bästa smakbiten, så gillar jag att Fred och George alltid har en liten bit humor (galghumor?) i sina scener. Det är generellt syskonen Weasleys bästa sida, tycker jag.

2 thoughts on “En smakebit på søndag: Harry Potter and the Half-Blood Prince

Kommentera

