Bokbloggsjerka: Att skriva inlägg

Det är fredag, och trots att jag har ett misstänkt diskbråck har jag försökt röra på mig i dag. Därför blev det en liten kort tur ner till lokala blomsterhandeln och därför har jag en bukett tulpaner stående på mitt soffbord. Så mysigt med krispiga tulpaner! 🙂 Det känns så våraktigt! Häromdagen fick jag också bort alla de sista julsakerna, som en stjärna som hängde i köksfönstret. Det är snart mars och därför tyckte jag att det var dags att få lite ordning på torpet.

Det är också dags för bokbloggsjerka! Förra veckan blev det ramaskri i bloggvärlden när Annika INTE postade en fråga på fredagens morgon, och därför är det skönt att den är tillbaka nu. Och Annika har en lång fråga:

20140321-104841.jpgSom ni kanske har märkt har min blogg kunnat jämföras med Saharas öken under en tid, och det beror inte på att jag lider av skrivkramp utan det handlar helt enkelt om att det är värken som sätter rejäla käppar i hjulet för mig.

Suget att skriva är dock ständigt närvarande och jag försöker verkligen hitta sätt för att kunna slänga ihop ett par inlägg i veckan åtminstone. Hittills har jag inte kommit på något som skulle hjälpa mig på vägen och därför skulle jag vilja ta del av era bästa tips. Det vill säga var (och hur) författar du dina inlägg?

Alltså, jag är ju verkligen inte rätt person att fråga. Jag har de senaste veckorna varit urdålig på att skriva inlägg! Men så här tänker jag: en blogg ska uppdateras när man har något att säga. Vissa har jättemycket att säga och det är underbart, för det innebär att jag har något att läsa. 😉 Men jag har inte alltid något att säga. Så jag försöker låta bli att posta en miljard bilder eller citat eller utropstecken. 

Det finns väl en fördel med att hålla sig till ämnet. Jag har en blogg som handlar om opera, Köpenhamn och litteratur. Ibland handlar den om övervikt, ibland om något helt annat. Men de första tre, opera-Köpenhamn-litteratur, handlar bloggen alltid om.

Jag försöker skriva inlägg på datorn när jag är hemma. Ibland ställer jag in ett par inlägg i förväg, men det är inte alltid som det funkar. Jag försöker svara på jerkan varje fredag och försöker också vara med i En smakebit på søndag varje söndag, men det sistnämnda är svårt. Då och då skriver jag inlägg på telefonen, men det är mest när jag är på resa eller om jag bara måste skriva något just precis där och då och jag inte har lust att posta det på Facebook eller Instagram. Min lust att skriva går upp och ner i perioder och jag lägger inte så mycket i det. Man kan inte få allt här i världen. Så länge läslusten inte försvinner helt är jag nöjd. 🙂

8 thoughts on “Bokbloggsjerka: Att skriva inlägg

  1. A ROOM OF MY OWN skriver:

    men det har du ju alldeles rätt i! läslusten är viktigast. och skriva inlägg ska man göra när man har lust och tycker att man vill säga något. jerkan och smakebiten försöker jag också vara med på. plus tematrio hos Lyran på måndagar

Kommentera

