Bokbloggsjerka: En bra baksidetext

Det är helg och dags för Annikas bokbloggsjerka. Den här gången handlar det om baksidetexter.

20140321-104841.jpgJohanna på Bokhora ställde tidigare i veckan en fråga om baksidestexter, och eftersom jag personligen alltid läser den blev jag nyfiken på hur du tycker att den ska vara för att fånga ditt intresse (alternativt vad den absolut inte får innehålla för att undvika att du ska rata en bok för gott).

Jag tillhör den där typen av läsare som kan plocka upp en bok på grund av en fascinerande titel eller ett snyggt omslag. Men baksidetexten är oftast vad som avgör om jag läser den eller inte. De som bara innehåller en bild på författaren ställer jag tillbaka igen (såvida jag inte vet vad för bok det är, ex en del i en serie), för jag vill ändå veta lite om boken innan jag köper/lånar den.

En bra baksidetext innehåller gärna ett litet citat ur boken. Kanske en blurb eller två. Beroende på genre innehåller den en hint om vad boken handlar om (hehe) men inte så mycket att den berättar halva handlingen. Man vill liksom inte veta att en person blir brutalt mördad efter halva boken.

Men detta är också ganska irriterande (Harry Potter and the Order of the Phoenix) :

Harry Potter is due to start his fifth year at Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. He is desperate to get back to school and find out why his friends Ron and Hermione have been to secretive all summer. However, what Harry is about to discover in his new year at Hogwarts will turn his world upside down …

Den berättar liksom ingenting. Det är bara en enda stor teaser. Fast det säljer ju böcker, bevisligen, så det är kanske så man ska göra. 😛

10 thoughts on “Bokbloggsjerka: En bra baksidetext

  1. Sanna skriver:

    Den här korta teasern funkar nog eftersom det är en bok i en serie – har en läst de tidigare böckerna i serien så är en ändå fast och kommer sannolikt läsa den här också oavsett vad baksidestexten säger…

  2. Freja skriver:

    Jag blir skeptisk om texten är fylld med citat från små okända tidningar, och blir irriterad om den visar sig vara missledande eller allt för avslöjande!

Kommentera

