Vill du vara med och rädda ett stycke svenskt musikliv?

Vill du vara med och rädda ett stycke svenskt musikliv? Vadstena folkhögskolas musiklinje hotas av nedläggning och senast den 12 februari behöver vi din underskrift!

Rädda Vadstena folkhögskolas musiklinje!

Varför ska jag bry mig? Musiklinjen är den enda av sitt slag i Sverige, ja, hela norden. Varje år utbildas 30 elever (21 sångare, 9 pianister) inom klassisk musik, med tyngdpunkt på romantisk musik (från 1800-talet, alltså). Skolan har funnits i mer än 25 år och har fått fram enastående musiker. Nästan alla elever går vidare inom ledande musikerutbildningar i Europa och blir talangfulla musiker med gott renommé.

Du kan möta en sångare på en scen i Tyskland, Ryssland eller Italien. Är personen svensk finns det en stor chans att hen har gått på Vadstena. Jag har gått tre år på Vadstena folkhögskolas musiklinje. Det är en unik utbildning som gav mig den stabila grund jag behövde för att komma dit jag är idag.

Och var jag är just precis idag? På Kungliga Operan i Köpenhamn, på orkesterrep. Jag är snart färdig operasångerska och Jenny Lind-stipendiat 2015. Utan Vadstena hade jag aldrig nått min dröm. ❤

Kommentera

