Nu, när jag lägger mig ner för att vila

… springer tankarna i väg. Jag är så in i märgen trött. Trött, så att det svindlar i huvudet och jag inte riktigt kan fokusera på vad jag ska göra. Och det nya året är bara åtta dagar gammalt.

I december kom ett chockbesked från Vadstena folkhögskola. De tänkte lägga ner musiklinjen, den enda i sitt slag i Sverige, för att spara pengar. Jag har själv gått där i tre år och har skolan och lärarna att tacka för att jag är där jag är i dag. Jag är inte ensam om att känna så. Så vi – de gamla eleverna – ämnar kämpa.

Och kämpar, det gör vi. I uppförsbacke så att det skriker om det. De senaste dagarna har vi suttit över hela Sverige – Stockholm, Göteborg, Malmö – och i Köpenhamn för att samordna konserter och pressreleaser. Vi har bokat kyrkor, lokaler, skickat inbjudningar, ringt samtal, skrivit oändliga mail på Facebook. Och igen. Och igen. Och igen. Min telefon och dator har plingat oavbrutet i två dagar. Vi har en deadline på 15 februari, då ska allt vara på plats, då ska beslut tas. Allt börjar så sakteliga att komma till rätta, men jag vet inte vad jag skulle göra utan alla de underbara människor som kämpar. Som lyckas. Som drar ett långt större lass än vad jag gör. Jag känner en otroligt stor tacksamhet till alla dessa eldsjälar, som orkar kämpa.

ekorrhjul-trampkvarn För många av oss känns det ju som på bilden …

Jag önskar att detta är det enda som jag behöver fokusera på just nu. Men nej, så är det ju aldrig. Skola, jobb, examen, familj, föreställningar, konserter, turné – ekorrhjulet stannar aldrig. Kalendern fylls stadigt på. Jag letar efter andrum och hittar det sällan. Jag klarar det. Det gör jag alltid. Jag är inte ensam i min kamp.

Jag önskar bara att jag inte var så otroligt trött.

#neversleeping #stressed

3 thoughts on “Nu, när jag lägger mig ner för att vila

  1. Pia Widlund skriver:

    Kultur är ju ofta underskattat. Vi hade aldrig haft så stora framgångar internationellt utan musikskolor och kulturskolor. Det fattar kanske beslutsfattarna om 30 år…

    • Sara Swietlicki skriver:

      Eller hur! Men det är bara att kämpa på – och protestera. Utan protester tror folk ju att de kan tillåta sig att stänga ner utbildningar, orkestrar, konserthus …

  2. Skriva läsa leva skriver:

    Men vad trist med Vadstena. Vet en kille (man idag då) som gick där och som blir anlitad för en massa spännande operauppdrag idag här i Norden. Värt att kämpa för Vadstena. Lycka till!

Kommentera

