Utan personligt ansvar

Utan personligt ansvar är Lena Anderssons andra roman om poeten Ester Nilsson. Det är uppföljaren till Egenmäktigt förfarande – en roman om kärlek, som fick Augustpriset 2013. Utan personligt ansvar utkom hösten 2014.

9789127139961 Varför jag plockade upp den här boken: Jag läste den första boken om Ester i somras och tyckte verkligen INTE om den. Så varför jag lånade denna på biblioteket och dessutom tog tre månader på mig att läsa den … vet jag inte.

I korta drag: Ester Nilsson har inte lärt sig någonting om kärlek. Efter fiaskot med Hugo Rask där hon lät sig bli trampad på har Ester nu blivit kär i skådespelaren Olof Sten. Han är gift men har inga problem med att förföra Ester. Det blir en ”romans” som sträcker sig flera år där båda två har uppenbara problem med tillit. Ester älskar Olof, men eftersom Olof inte är kapabel att bestämma sig blir det problem …

Vad jag tycker om den: Det tog mig tre månader att läsa denna tunna lilla bok på 220 sidor (e-bok). Jag tyckte verkligen inte om första halvan, men till slut lyckades jag komma in i något flow och läsa andra halvan i ett svep. Den slutar på ett riktigt bra sätt som gör att jag inte blir lika irriterad på Ester som i första boken. Det är till och med att den lämnar mig eftertänksam och lite imponerad. Den innehåller många vackra meningar som skulle passa sig som citat.

Betyg: ❤ ❤ ❤ (med ett stort fett + för Esters tilltagande ”vettighet” och vackert språk)

Kommentera

